Svar: Er hun sulten?
13. august 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Josefines mor
Planen jeg sendte jer da Josefine var omkring 9 måneder gammel gælder faktisk fortsat og det vil være rigtig fint, hvis I om aftenen som dessert eller lige inden sengetid, tilbød hende en portion frugtgrød med mælk eller indførte en godnatgrød.
Jeg tror umiddelbart ikke at I gør noget forkert. Når hun spiser bedre hos dagplejen, så handler det sandsynligvis om at hun ser de andre børn spise og nyder at gøre som dem. Samtidig er det om dagen, hvor hun naturligt er mere frisk og har mere appetit og overskud. Om aftenen hjemme hos jer, er hun mere træt, det har været en lang dag og hun har svært ved at overskue aftenmåltidet.
Derfor synes jeg at I skal starte med at lade hende spise lidt selv og når I så kan se at hun ikke rigtigt orker det eller ikke kommer nogen vegne, så hjælper I hende med lidt supplement. Det kan være kartofler der moses med lidt sovs, som I giver hende og hun spiser så selv lidt kød med fingrene eller en gaffel. Og så supplerer I med lidt frugtgrød eller rigtig grød inden sengetid, så I er sikre på at hun ikke er sulten, når hun skal i seng.
Hvis flasken inden putning er den eneste flaske hun får i løbet af dagen nu, så tænker jeg at I godt kan bibeholde denne lidt endnu, hvis det gør at hun så falder roligere i søvn og sover bedre om natten. Samtidig tænker jeg at hun jo har haft problemer med forstoppelse og det er således en god idé at sikre hende ekstra væske på den måde.
I takt med at hun bliver ældre, vil I så stille og roligt kunne trappe mængden i flasken ned og på den måde ændre hendes indtag til at være af en kop. Sammen med denne vil hun kunne få en godnathistorie.
Hun bliver også så gammel at hun begynder at forstå hvad det betyder når noget stopper. Det kan være bogen der klappes sammen "nu er historien slut" eller mælkekartonen på bordet der er tom "nu er mælken slut" og disse dagligdagsting kan I overføre til flasken. På et tidspunkt skal der købes nye flaskesutter -de gamle skal smides ud, det er i stykker, og tag hende så med i denne proces. Når hun så efterspørger flasken senere, så vis hende at den ikke dur - "flasken er slut" og tilbyd hende så et alternativ som er bedre - nemlig godnathistorien og så måske en kop mælk og en banan. På den måde kan I få indført et nyt putteritual, som hun vil være glad for.
Mit råd er altså at I søger for at hun får mad nok i løbet af dagen. At I tilbyder hende en godnatgrød inden sengetid, bibeholder flasken lidt endnu og så regner med at hun derefter kan sove uden mælk. Vedbliver hun at vågne om natten og forlange flaske for at sove, så må I tilbyde lidt flaske, men skær indholdet i flasken ned. Se om I kan få hende til at drikke vand om natten i stedet for mælk og forsøg så vidt muligt at give så lidt at hun tilsidst kan undvære. Det er vigtigt at hun om dagen får dækket sit behov, så hun ikke skal efterspørge det om natten:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske