Svar: Ung mor - 12 mdr.

20. februar 2004

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Rikke

Et stort tillykke med din søn, hvor er det dejligt at du har fået ham i så 'ung' en alder:o)

Ved du hvad, folk har så mange fordomme og kommentarer om alt muligt og dem møder man uanset om man er en ung mor, eller bare har et barn der skiller sig ud fra mængden. At have et barn indbyder ofte til kommentarer fra folk uanset, hvordan situationen er.

Som du beskriver det så elsker I jeres søn og I har det godt. Bliv ved med det og prøv at overhøre de ting der bliver sagt. Vær ærlig og sig at du er glad for dit valg, at det også har positive sider at være ung, når man får et barn og at din barn er et rigtigt ønskebarn. Førhen i tiden var det jo meget normalt at få børn i din alder og jeg vil tro at mange af dem, der kommer med kommentarer, selv har haft unge forældre.

Du skal ikke være ked af at du kun har kontakt til to af dine gamle veninder. Når man får børn sker der en ændring i ens liv og de rigtige venner er dem man kan se en gang hver ½ år, når ...

Annonce

... man endelig har tid i kalenderen og så tale sammen som var det igår man mødtes. Forståelsen er naturligvis større hvis vennekredsen også har børn.

Er den mødregruppe du er i for unge mødre? Jeg ved at man i flere sundhedsplejerske grupper søger at lave mødregrupper netop for unge mødre, for at man her igennem kan finde støtte hos nogle der er ligeværdige. Du kan høre din sundhedsplejerske om muligheden for dette.

Du kan også begynde at gå til noget babysvømning eller noget mor-barn-gymnastik, hvis det interesserer dig. Mange steder tilbyder man også babybio, hvor man kan gå i biografen med sit barn. På den måde kan du komme lidt ud og møde andre mennesker.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der er jo også den mulighed at du enten via nettet eller gennem avisen sætter en annonce i, hvor du søger en anden ung mor. I kunne tage en tur i zoologisk have sammen, på cafe sammen osv.

Jeg håber at du finder nogen, men spørg din sundhedsplejerkse, måske kan hun formidle en kontakt:o)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!