Svar: Tyngdedyne - kugledyne
7. marts 2022
Alder:
3 mdr.
Kære Ida
Tak for dit brev :)
Både en kugledyne og en tyndedyne kan være en kæmpe hjælp for mange børn (og forældre) - men bestemt ikke for alle børn. Det er som udgangspunkt et hjælpemiddel, som kan bruges til børn der f.eks. har problemer med deres sanseintegration..
En kugledyne er fyldt med plastikkugler, der kan have forskellige størrelser, og når barnet bevæger sig under dynen, så flytter kuglerne på sig og vil derfor trykke et nyt sted på barnets krop. Det kan give barnet en ro at kunne mærke dette og på den måde bedre at kunne fornemme kroppens grænser - og derved sove bedre.
En tyndedyne vejer mere end en normal dyne, og nogle børn har glæde af denne "tyngdefornemmelse". De fås i mange forskellige modeller og prisklasser - og man skal være meget opmærksom på, at dynen ikke bliver for tung. Så vidt jeg ved, anbefales det, at dynen max vejer 15% af barnets vægt, så en dyne der f.eks. vejer 2.5 kg kan bruges til et barn med en vægt på +16 kg.
I forhold til jeres dreng og hans alder, så er det helt normalt, at han kan spjætte om natten og får vækket sig selv. Det er højst sandsynligt hans mororefleks, som går igang og det føles lidt ligesom, når I oplever fornemmelsen af at "falde", der hvor I er ved at falde i søvn. Spædbørn kan her have glæde af at blive svøbt, da svøbet hjælper dem med at holde fysisk sammen på sig selv og en dreng på 3 måneder, som måske er ved at være for stor at svøbe, kunne i stedet have glæde af en sovepose. Der findes forskellige typer af soveposer til babyer - også indendørsmodeller, som ikke bliver for varme.
Du kan også prøve, om du kan hjælpe ham med at samle hans hænder foran på hans brystkasse, så du på den måde hjælper ham med at holde sammen på sig selv, så hans spæt ikke vækker ham. Hans mororefleks (faldrefleks) vil blive mindre udtalt i takt med, at han bliver ældre - hos de fleste børn er den helt forsvundet før 6 månedersalderen.
Hans uro skyldes også, at han følger meget mere med i verden omkring sig, ser længere, skelner mellem om han er hjemme eller ude - og i det hele taget fyldes med mange stimuli dagen igennem, som alt sammen skal bearbejdes, når han sover. Han drømmer naturligt meget og når han går fra et søvnstadie til et andet, så er det, at kroppen kan komme med disse små spjæt.
Samtidig bruger han også sig selv mere og mere motorisk. Og han vil naturligt flytte mere og mere på sig - også under søvn. Han kan dog ikke finde ud af at ændre stilling, når han sover, det har han derfor brug for din hjælp til - og her kan det godt hjælpe at ligge i f.eks. en sovepose, som gør at han bedre finder fysisk ro. Når han drømmer og motorisk får flyttet på sig, så vil han mærke soveposen omkring ham, og vil føle sig omsluttet og derfor bedre kunne komme videre i søvnen. Om det er nødvendigt med tyngde i soveposen, eller en almindelig sovepose kan gøre det, er et individuelt skøn.
Mange børn har glæde af stadig at blive svøbt eller puttet i en sovepose, når de er 3-4 måneder gamle, men derefter begynder mange børn at protestere over at "blive holdt". Netop fordi de naturligt gradvist har brug for at flytte på sig og skifte mere og mere stilling, når de sover, og de kan derfor vågne op og blive irriterede, hvis deres svøb, dyne eller sovepose hindrer dem i det. For andre kommer skiftet senere...
Ud fra dine tidligere breve, så ved jeg, at jeres dreng generelt sover meget uroligt og ofte også sover kortvarigt. Hvis han falder i søvn hos dig og flyttes fra din favn, så vågner han af dette skift, og det er svært at få ham til at sove videre. En form for sovepose kunne derfor godt være en løsning hos jer - da du kan putte ham i soveposen, give ham mælk og først derefter putte ham fra dig. Det kan gøre skiftet fra favn til seng mindre voldsomt for ham - og samtidig kan det så også hjælpe ham med at sove mere sammenhængende, når han sover - man har da lov at håbe :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske