Svar: Motorisk uro - svøb eller?
9. juni 2021
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge mit sidste svar og endnu dejligere at høre, at din datter faktisk nyder at putte sig ind til dig, ikke har problemer med berøring og faktisk rigtig gerne vil nusses, kærtegnes osv. og er i stand til at finde ro, så snart du tager hende op og hun kan mærke dig. Det er så dejligt!
Med den alder hun har, så begynder hun at få behov for at kunne bevæge sig mere. Hun bruger naturligt sin krop mere og mere bevidst, hun øver sig i at trille omkring, deje om sin egen akse, sparke med benene, slå ud med armene, forsøge at få fat i legetøj i aktivitetstativet osv. Og hun øver sig også motorisk, når hun skal sove og kan derfor godt have svært vd at finde fysisk ro. Derfor kan det nogle gange godt hjælpe med svøb - MEN - faktisk tænker jeg, at det vil irritere hende, for det vil netop gøre, at hun føler sig holdt fast, og hun vil sandsynligvis have en fornemmelse af, at det forhindrer hende i at bruge sin krop og skifte stilling, og derfor vil det godt kunne have den modsatte effekt af hvad du ønsker...
Samtidig er det også varmere i vejret nu, og jeg synes ikke hun bør svøbes, da det er vigtigt, at hun kan komme af med varmen. Du skriver, at hun i barnevognen finder ro under dynen og overslaget - men også dette tænker jeg hurtigt kan blive for varmt for hende, så måske skal du prøve at finde en anden løsning - f.eks. en sovepose.
Jeg tænker her på en sommer-sovepose, lavet i et lettere materiale, som ikke er for varmt. Det laver mange firmaer f.eks. Cam Cam Copehagen, Name IT, By KlipKlap, Done By Deer... her vil hendes ben være i posen, men så hun stadig kan bevæge dem lidt, ligesom hun vil kunne have armene fri. Det vil naturligt gøre, at hun kan flagre lidt med sine arme og ben, og naturligt ikke får følelsen af at være helt så holdt, men stadig vil det kunne være trygt for hende, og det kan være en gradvis tilvænning til at sove uden svøb eller favn - så hun, når det bliver rigtigt sommer og så varmt, at hun måske vil skulle sove helt uden dyne, også vil kunne dette. Jeg tænker, at en let sommersove-pose vil kunne bruges både i barnevognen og indendøre... og på den måde vil den blive en del af hendes putteritual og dermed tryghed for hende - hvilket også vil være med til at give ro :)
Jeg håber, at du kan bruge dette forslag og at det vil være med til at gøre en forskel hos jer - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske