Svar: Motorisk uro - svøb eller?

9. juni 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge mit sidste svar og endnu dejligere at høre, at din datter faktisk nyder at putte sig ind til dig, ikke har problemer med berøring og faktisk rigtig gerne vil nusses, kærtegnes osv. og er i stand til at finde ro, så snart du tager hende op og hun kan mærke dig. Det er så dejligt!

Med den alder hun har, så begynder hun at få behov for at kunne bevæge sig mere. Hun bruger naturligt sin krop mere og mere bevidst, hun øver sig i at trille omkring, deje om sin egen akse, sparke med benene, slå ud med armene, forsøge at få fat i legetøj i aktivitetstativet osv. Og hun øver sig også motorisk, når hun skal sove og kan derfor godt have svært vd at finde fysisk ro. Derfor kan det nogle gange godt hjælpe med svøb - MEN - faktisk tænker jeg, at det vil irritere hende, for det vil netop gøre, at hun føler sig holdt fast, og hun vil sandsynligvis have en fornemmelse af, at det forhindrer hende i at bruge sin krop og skifte stilling, og derfor vil det godt kunne have den modsatte effekt af hvad du ønsker...

Samtidig er det også varmere i vejret nu, og jeg synes ikke hun bør svøbes, da det er vigtigt, at hun kan komme af med varmen. ...

Annonce

... Du skriver, at hun i barnevognen finder ro under dynen og overslaget - men også dette tænker jeg hurtigt kan blive for varmt for hende, så måske skal du prøve at finde en anden løsning - f.eks. en sovepose.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg tænker her på en sommer-sovepose, lavet i et lettere materiale, som ikke er for varmt. Det laver mange firmaer f.eks. Cam Cam Copehagen, Name IT, By KlipKlap, Done By Deer... her vil hendes ben være i posen, men så hun stadig kan bevæge dem lidt, ligesom hun vil kunne have armene fri. Det vil naturligt gøre, at hun kan flagre lidt med sine arme og ben, og naturligt ikke får følelsen af at være helt så holdt, men stadig vil det kunne være trygt for hende, og det kan være en gradvis tilvænning til at sove uden svøb eller favn - så hun, når det bliver rigtigt sommer og så varmt, at hun måske vil skulle sove helt uden dyne, også vil kunne dette. Jeg tænker, at en let sommersove-pose vil kunne bruges både i barnevognen og indendøre... og på den måde vil den blive en del af hendes putteritual og dermed tryghed for hende - hvilket også vil være med til at give ro :)

Jeg håber, at du kan bruge dette forslag og at det vil være med til at gøre en forskel hos jer - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor