Svar: Babygynge - hvornår

1. marts 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lise

Tak for dit brev :)

Hvor hurtigt man kan sætte den lille i en babygynge afhænger lidt af modellen. Nogle gynger er først godkendt fra 9 eller 12 måneders alderen, hvor andre gynger er lavet, så de faktisk kan bruges og er godkendt fra 6 måneder. Og så er der også babygynger, som først er godkendt fra 3 år - så selvom det kaldes "babygynge", så er den altså ikke nødvendigvis til babyer.

Hvis du gerne vil have en gynge, som din datter kan bruge om et par måneder, når hun er 6 måneder gammel, så skal du se efter en gynge med høj ryg. Det vil sige, at højden ofte er ca. 50 cm. Det er med til at sikre, at hun ikke vipper bagover, og så der ...

Annonce

... er støtte til både ryg, skulder, nakke og hoved, når hun gynger. Derudover skal gyngen have et T-stykke, altså det stykke, som sidder foran maven, og hvor hun kan have et ben på hver side. Og derudover skal der også være en sele, så hun kan spændes lidt fast, når hun gynger frem og tilbage.

Gyngen skal være CE-mærket, og den tekniske dokumentation skal være i orden. Standarden hedder DS/EN 71-1:2014+A1:2018.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når du efter 6 måneders alderen sætter din datter i en gynge, så skal du naturligvis også se på hvor stærk hun er, og hvor godt hun sidder - og ud fra dette vurdere, om hun er parat.

Håber dette hjælper videre på vej i junglen af babygynger :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin