Svar: Babypude hvornår?

16. februar 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære puttetroldens mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Dejligt at høre, at I har fundet en god rytme med både mad og søvn, og det lyder som om, at hverdagen fungerer lidt bedre hos jer nu...

Hovedpude bruges for at give hovedet støtte, og normalt siger man, at det først er når børn er omkring 1.5-2 år, at deres hoved er så stort, at ekstra støtte er nødvendigt. Derfor er retningslinjerne, at børn ikke skal have en pude, før de selv begynder at bede om den, og man kan fornemme, at de har brug for den...

Til små børn anbefales det også, at man ikke kommer puder, tæpper, bamser, løse stofbleer og lignende i sengen, fordi det øger risikoen for vuggedød... Et lille barn på 6 måneder kan risikere at få en stofble, en pude, tæppe eller lignende over sig - og ikke være i stand til at få dette væk på ...

Annonce

... egen hånd. Af samme grund anbefales det også at man bruger en tynd babydyne til barnet det første år. Barnet skal være i stand til at sparke dynen af sig, og en juniordyne anbefales først fra 1 års alderen....

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeres datter lyder til at synes, det er dejligt at kunne hvile sit hoved på en pude, bamse, dig... og det forstår jeg godt, at du gerne vil imødekomme :) Men med den alder hun har, så vil jeg ikke anbefale, at I giver hende en hovedpude i sengen. Hvis I skønner, at hun kan have glæde af at ligge lidt eleveret, så kan I komme en pude under madrassen, så selve madrassen løftes lidt op i hovedenden, men puden bør hun undvære lidt endnu - også selvom hun motorisk lyder til at være rigtig godt igang og være en fysisk stærk pige:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39