Svar: Uld og antal lag

24. oktober 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Mor

Tak for dit fine spørgsmål omkring uld :)

Det er ofte nok med et lag uld, og det er allerbedst, hvis ulden ligger inderst - altså tættest mod huden.

Uld har en rigtig god evne til at kunne suge sved og samtidig holde barnet tør. Det isolerer mod kulde og hjælper barnet med at holde en stabil kropstemperatur. Ulden har nogle lange snoede fibre, som skaber små luftlommer omkring barnets hud, og det er dette, som er med til at sikre, at barnet hverken bliver for varm eller for kold.

Som vejret er lige nu vil jeg sige, at det er bedst med en uldbody inderst, og så kan du godt give din dreng en bomuldsdragt uden på. Det kan også være en fordel at bruge en bodystockning inderst, fordi den sikrer, at han ikke skiller ad på midten og derfor ikke får træk på maven og ryggen :) Om den skal være med lange eller korte ærmer afhænger af, hvilken dragt du giver ...

Annonce

... ham ud over. Han kan f.eks. godt have en langærmet uldbody på under en sparkedragt med korte ærmer, eller han kan have en kortærmet uldbody under en langærmet bluse...

Når det bliver koldere i vejret, så kan de to lag godt være uld, eller du kan vælge at give ham f.eks. uld inderst, en bomuldsdragt uden på, og så putte ham i en ulddragt, når han skal sove - eller evt. give ham en trøje af uld på, uden på det øvrige tøj - så han faktisk har tre lag tøj. Men det afhænger helt af, hvor varmt/koldt det er, om han er inde eller ude osv., og du må hele tiden forsøge at regulere ved at mærke ham i nakken. Hvis han sveder i nakken, så har han for meget tøj på, hvis han virker kold i nakken, så skal han have mere tøj på, og virker han tilpas i nakken, så er hans kropstemperatur okay :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Husk også strømper og måske et par små uldsokker på fødderne...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder