Svar: Hjemmesko

29. november 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hjemmesko, sutsko, indesko.. de kan have forskellige formål, og der er derfor ikke nogen helt fast regler for, hvorvidt barnet har brug for hjemmesko eller ej.

Hvis I har det fodkoldt hos jer, hvis der er træk hen over gulvet, eller I generelt har kolde gulve, så kan det være en rigtig god ide med hjemmesko, fordi formålet så er at holde fødderne varme. Her vil hjemmeskoene kunne være af et blødere materiale som f.eks. uld eller lammeskind.

Hvis I har glatte gulve, og det kan være svært for jeres dreng at stå fast, så han risikere at glide, når han leger, så kan det være en god idé at vælge en indesko med en skridsikker hæl, som netop gør, at han kan stå fast.

Generelt til børn er det en god idé at vælge fodtøj der sidder fast omkring hælen, men hvorvidt det skal være "et bare bløde futter" eller mere "skridsikre sko" afhænger helt af, hvad du skønner behovet er for din dreng derhjemme.

Hvis han generelt har varme fødder, så er det sandsynligvis rigtig ...

Annonce

... rart for ham med en lidt lettere hjemmesko - og det kan sagtens være f.eks. skindfutter fra Arauto Rap, som I også bruger i børnehaven. Men har han brug for noget som varmer mere, så kan det være rart for ham med nogle indesko med uld, lammeskindsfoer eller lignende...

Tykke sokker kan være glatte at løbe rundt i, med mindre du kan finde nogen med dupper under, så de bliver skridsikre. Nogen bruger også gymnastik sko som indesko, andre køber "yoga-sokker"... Det kan give fødderne bevægelighed samtidig med at han kan stå fast.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og han må også gerne have bare tæer - men det kræver at gulvet er varmt og at han ikke får træk på fødderne :)

Nogle gange kan det være lettere at vurdere behovet ud fra, hvad du selv oplever. Hvis du selv synes du har brug for hjemmesko, så har din dreng sandsynligvis også brug for det. Men hvis du ofte går rundt med bare tæer derhjemme, så behøver han nok ikke en tyk lammeuldsko på fødderne... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor