Svar: Ferieudstyr til når den lille skal sove

22. juni 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære mor til to

Tak for dit brev :)

Det lyder helt okay, at jeres dreng sover i sin klapvogn, når I er på ture. Det vil her være rigtig fint, at I netop kan lægge ryggen ned, så han ligger fladt. De dage, hvor I er hjemme, vil det dog være rigtig godt, at I lægger ham i en seng eller på en madras, hvor han naturligt ligger bedre.

Hvor skal han sove om natten? Denne seng kan I også bruge om dagen. Måske er der en seng i sommerhuset, måske skal I overveje om han skal have en rejseseng, hvis I generelt er meget ude, og han skal lære at sove andre steder. For nogle vil en rejseseng så være det trygge og rare, og når han ligger i den, ligger han godt og kan ikke falde nogen steder. Det er et sikkert sted at sove. Hvor meget I vil få en sådan brugt afhænger dog af, hvor meget i byen i tager. Hvis det kun er en uge nu og måske et par overnatninger hos bedsteforældrene til jul, så bliver den jo ikke brugt særlig meget… Så kunne han måske ligeså godt sove sammen med jer i jeres seng de få nætter, og I kan spare de penge…

Får vi sommer i Danmark, hvilket vi jo alle sammen håber på, så må han gerne ligge på et vattæppe på græsset, helst under et stort træ, en parasol, et solsejl osv. Så han ligger i skyggen. Han må også gerne komme med til stranden, og her vil det på samme måde være meget ...

Annonce

... vigtigt, at I sørger for at han ligger i skygge. I skal dog være opmærksomme på, at solens stråler vil blive reflekteret i både sand og vand, og at lyset derfor kan være meget skarpt for ham, ligesom han kan risikere at få sol, selvom han ligger i skyggen… han skal derfor have solcreme på, han skal være dækket af løst tøj, I bør ikke være på stranden mellem kl 12-15, hvor solen er skarpest, og I bør generelt ikke være der for længe af gangen…

Man kan godt bruge et "soltelt" eller "skyggetelt" - de kaldes begge dele og nogle af dem er kombineret som telt og rejseseng. MEN, man skal være opmærksom på, at det kan blive rigtig varmt i et sådan telt, især hvis det er i solen. Så det kan godt være, at det giver skygge, men man skal sikre sig, at barnet ikke bliver overophedet, og at der også kommer luft til barnet. Det er en balance mellem at sikre, at barnet ikke udsættes for træk, og at barnet kan blive skærmet for både sand og vind, men samtidig skal kunne "ånde" og komme af med varmen…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I bør finde en stand, hvor der er mulighed for at finde skygge. Nogle steder vil der være store træer og beplantning tæt på stranden, hvor man kan være med sine børn. En strand uden nogen mulighed for skygge vil være svært med så lille et barn:)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig god ferie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far