Svar: Ferie med eller uden barnevogn
26. april 2014
Alder:
10 mdr.
Kære M
Tak for dit brev - det lyder rigtig dejligt med en lejlighed i Tyrkiet :)
Jeg kan godt forstå dine tanker omkring barnevognen - at det vil være rigtig dejligt at have den at putte jeres datter i. Hun er vant til at sove i sin barnevogn, det er trygt og genkendeligt og hun sover godt i den…
Men jeg tænker samtidig at forholdende i Tyrkiet vel er en del anderledes end herhjemme? For det første kan det hurtigt blive for varmt for hende at sove i barnevognen og mulighederne for at sove udenfor er nok minimale - hun vil sandsynligvis sove bedst indenfor i skyggen, og her kan hun jo sove i sin seng eller tage en lur sammen med dig i din seng.
Jeg tænker også, at det sandsynligvis er begrænset, hvor meget I vil gå rundt med hende i barnevognen - det vil sandsynligvis være meget små ture og her vil hun godt kunne bruge den klapvogn, som I har stående i lejligheden. Jeg tænker derfor at I måske ikke vil få brugt barnevognen særlig meget…
Hvis hun mest skal sove inde, så vil hun kunne blive puttet i sengen indendøre og lære at sove der - og klapvognen kan I så bruge, hvis I skal på en lille tur… Du skriver, at det er en paraplyklapvogn I har dernede - og de findes jo i mange forskellige typer og kvaliteter. Nogle paraplyklapvogne er meget spinkle og består nærmest kun af et stykke stof på et stativ, hvor andre er mere "foret" og også har affjedring, kaleche og ryglænet kan lægges helt ned...
Jeg tænker at du skal prøve at vurdere, hvor meget du skal gå rundt, handle i butikker, på markeder osv. Du skal prøve at vurdere, hvordan hverdagen skal fungere, hvor varmt det er, hvordan området er - om hun vil kunne sove ude, om I skal køre i meget ujævnt terræn osv. Ligesom det har noget at sige, hvilken type klapvogn I har. Hvis du skal gå meget rundt, så skal du overveje om det er praktisk muligt at køre rundt med en barnevogn…
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske