Svar: Tilstoppet næse

17. februar 2014

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Louise

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt at spæde børn kan have en tilstoppet næse. Deres næse er lille, der er ikke ret meget plads og slimhinderne skal ikke hæve særlig meget eller være særlig irriterede, før at næsen klotter til.

Det er umiddelbart det rigtige I gør - skyller næsen med saltvand, så hans bussemænd opløses så meget, at I kan få dem ud, og når I kan, så også bruge en næsesuger. Det bliver lettere at bruge den i takt med at han bliver ældre.

Det er rigtigt, at hvis I stikker noget op i næsen på ham, vatpinde eller lignende, for at rense næsen, så kan det naturligvis irritere slimhinden ekstra, så den bliver hævet og pladsen mindre. Derfor er det en balance mellem at rense hans næse, uden at irritere næsen for meget. Nogle gange kan man med held prøve at kilde ham lidt under næsen med snippen af en stofble - det kan få ham til at ...

Annonce

... nyse og med et nys bliver næsen ofte også renset, så det kan være en måde I kan forsøge, hvor I ikke berører slimhinderne. I kan evt. hælde lidt saltvand ind i næsen først :)

Hvis han er meget lukket i næsen, så kan I også bestille en tid hos øre-næse-hals-lægen, som kan tjekke ham igennem. Det kræver ikke henvisning fra egen læge, I kan blot ringe direkte og bestille en tid :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til flyveturen, så kan det være en fordel, hvis du kan amme eller give flaske, når I letter og især under landing. I kan her også dryppe hans næse med saltvand undervejs, - ikke kun op til at I skal flyve, men også gerne under flyveturen, så han får hjælp til at skabe fri passage. Det at få ham til at drikke af bryst eller flaske, hjælper også på trykket og det samme gør en sut, hvis han bruger en sådan.

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig god ferie! Og fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika