Svar: Tilstoppet næse
17. februar 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at spæde børn kan have en tilstoppet næse. Deres næse er lille, der er ikke ret meget plads og slimhinderne skal ikke hæve særlig meget eller være særlig irriterede, før at næsen klotter til.
Det er umiddelbart det rigtige I gør - skyller næsen med saltvand, så hans bussemænd opløses så meget, at I kan få dem ud, og når I kan, så også bruge en næsesuger. Det bliver lettere at bruge den i takt med at han bliver ældre.
Det er rigtigt, at hvis I stikker noget op i næsen på ham, vatpinde eller lignende, for at rense næsen, så kan det naturligvis irritere slimhinden ekstra, så den bliver hævet og pladsen mindre. Derfor er det en balance mellem at rense hans næse, uden at irritere næsen for meget. Nogle gange kan man med held prøve at kilde ham lidt under næsen med snippen af en stofble - det kan få ham til at nyse og med et nys bliver næsen ofte også renset, så det kan være en måde I kan forsøge, hvor I ikke berører slimhinderne. I kan evt. hælde lidt saltvand ind i næsen først :)
Hvis han er meget lukket i næsen, så kan I også bestille en tid hos øre-næse-hals-lægen, som kan tjekke ham igennem. Det kræver ikke henvisning fra egen læge, I kan blot ringe direkte og bestille en tid :)
Med hensyn til flyveturen, så kan det være en fordel, hvis du kan amme eller give flaske, når I letter og især under landing. I kan her også dryppe hans næse med saltvand undervejs, - ikke kun op til at I skal flyve, men også gerne under flyveturen, så han får hjælp til at skabe fri passage. Det at få ham til at drikke af bryst eller flaske, hjælper også på trykket og det samme gør en sut, hvis han bruger en sådan.
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig god ferie! Og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske