Svar: Cykeltrailer til baby

24. maj 2012

Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mette

Tak for dit spørgsmål og tillykke med at I venter jer en lillebror, hvor dejligt. Også dejligt at I nu vender hjem til Danmark og familien her igen ... :)

Jeg har fornylig i anden sammenhæng forsøgt at finde lidt ud af retningslinjerne for at medbringe spædbørn i ladcykler, cykelanhænger osv. Der er så vidt jeg kan finde ud af ikke nogen nedre grænse for, hvornår et barn kan medbringes, men man skal følge reglerne om at barnet skal være forsvarligt fastspændt, når de er med på cyklen og at der skal være særlige siddepladser til barnet, som er tilpasset barnets vægt og højde, ligesom der skal være afskærmning mod hjulegerne.

Til spædbørn, der skal medbringes i en cykelanhænger / cykeltrailer findes der en særlig indsats / lift. Der kan være forskel på modellerne og der er så vidt jeg ved, flere muligheder på markedet og hvor det vil være godt at undersøge, hvad producenterne anbefaler. Så vidt jeg ved, så angiver nogle producenter at barnet kan komme med fra 5-6 ugers alderen og andre siger først, når barnet er 3 måneder.

Det vil naturligt aldrig være helt så sikkert at køre med sine børn i en ...

Annonce

... cykeltrailer eller ladcykel som at have dem med i bilen ... men det kan være en praktisk måde at komme omkring på, når man har flere børn, der skal transpoteres :)

Babyindsatsen vil normalt være af en type, hvor barnet ligger ned og det vil sige, at barnet naturligt også har støtte ved og under sit hovedet. Samtidig sikres at barnet ikke får for mange stød og bump op i kroppen, når man kører over ujævnt terræn. Generelt må det anbefales at man kører stille og roligt og forsøger at styre uden om huller i vejen, når man kører med sine børn i cykeltrailer eller i ladcykel. Barnet vil være spændt fast i liften / babyindsatsen og vil ofte kunne bruge babyindsatsen til det er ca 9 måneder gammelt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når barnet bliver godt 9 måneder gammel vil det ofte begynde at sidde så stabilt at det kan være med siddende på et lille sæde og vil også i den alder være stor nok til at kunne få en cykelhjelm på. En cykelhjelm er også vigtig, cyklen kan jo både vælte og blive påkørt.

Læs også min artikel "Med mor og far på cykel", som du finder i min artikelsamling her på siden :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger