Svar: Gode rejsetips samt sygdom under rejse
29. januar 2012
Alder:
15 mdr.
Kære mor
Hvor lyder det bare dejligt med en rejse til varmere himmelstrøg :)
Det kan sagtens lade sig gøre at rejse med børn, men det bliver naturligt på barnets præmisser og dermed på en anden måde, end I rejste på før I fik jeres datter. Hun har jo stadig brug for sin middagslur, brug for at få mad til nogenlunde faste tider osv. og kan "ikke lige vente lidt", fordi I gerne vil noget andet ..
Det lyder rigtig godt at I skal bo på et resort. Det giver netop mulighed for både at kunne være inde og ude, som det nu bedst kan lade sig gøre og passe jer alle tre og det giver god mulighed for at ferien bliver rar og afslappende for jer alle :) og så bliver det jo skønt at skulle besøge og være sammen med familie osv. når I er der :)
Flyveturen kan godt blive lidt lang så det er en rigtig god idé at sørge for lidt underholdning for jeres datter undervejs. Det behøver ikke være noget stort og dyrt - en æske med rosiner, der skal åbnes og indholdet spises, kan være rigtig dejligt.
Magnetiske spil, magnetiske tegnetavler og lignende kan være spændende og så er der ikke problemer med at farver falder på gulvet over det hele. I kan tegne og fortælle, hun er jo stadig ikke ret gammel .. Også små bøger, gerne bøger med flapper der kan åbnes, hvor I kan kikke under og tale om, hvad der gemmer sig. Det kan også være et brik puslespil, hvor brikkerne skal passe ned i en plade eller lignede.
Hun vil normalt i den alder hun har, nyde at have legetøj der skal trækkes eller skubbes - men det er der ikke plads til i en flyver. Så det I skal have med, skal være noget som appellerer i lys (helst ikke lyd, det generer de andre rejsende), noget hun kan trykke på, dreje på, pille ved. De fleste børn begynder i 15 måneders alderen at kunne dreje deres håndled bevidst, så hånden bliver uafhængig af armen.
Stablebøtter er også et hit i denne alder, det vil sige bøtter du kan komme inden i hinanden eller stable til et højt tårn. Det vil hun elske og det kunne I måske godt få plads til, selvom pladsen i flyet er trang ..
Og så er det vigtigt at hun kan få noget at drikke eller sutte på, når I skal lette og især når I skal lande. For hun vil ikke selv kunne finde ud af at udligne trykket i ørerne og kan derfor godt få ondt i øret og her hjælper det, hvis I kan få hende til at synke.
Med hensyn til tarmproblemer i udlandet, så er det en god idé at give hende yoghurt dagligt, så hun på den måde får nogle mælkesyrebakterier. Det kan I købe lokalt. I kan også overveje om det vil være en god ting for hende at få f.eks. Bifiform minidråber eller lignende, som ekstra mælkesyrebakterier til tarmen.
Det er vigtigt at hun ikke får vand fra hanen - heller ikke når I børster tænder og I bør til alt bruge flaskevand, for en sikkerheds skyld. Vær også opmærksom på ikke at købe frugt, grøntsager osv. som kan være skyllet i urent vand. Det er altid en god idé at købe frugt der skal skrælles, hvis I er ude og køber noget lokalt.
Solcreme og også skyggefuldt tøj er nødvendigt. Det er vigtigt at hun så vidt muligt opholder sig i skyggen og hvis I bader i pool eller er ved vand, så skal I være opmærksomme på vand og sand reflekterer solens stråler ekstra, så når man opholder sig i eller ved vand, så er ekstra solbeskyttelse nødvendigt.
I kan overveje om det ville være en idé med solbeskyttende badetøj. Man kan få badedragter til små børn som indeholder solbeskyttelse. Se f.eks. solbutikken.dk.
Solcreme skal absolut bruges! Det er langt bedre at bruge solcreme eller risikere at barnet får en forbrænding! Men du skal naturligvis vælge et produkt som er fri for ... parabener, parfume og andre skadelige stoffer. Gå derfor efter f.eks. Matas egen solcreme, Derma eller Neutral og vælg her en creme beregnet til de mindste børn - det vil ofte sige faktor 25-30. Selvom I køber soltøj til jeres datter, så skal hun stadig også have solcreme på og der skal bruges nok af den.
Det er også en god idé at vælge en solcreme som er vandfast - den holder bedre og til hovedbunden kan man bruge en solspray - og så skal hun have hat på, som også skygger over ørerne og i nakken :)
Myggespray kan være nødvendigt, hvis der er mange myg og også her gælder det som med solcreme, at det er vigtigt at forebygge myggestik. Spørg på apoteket, hvad de vil anbefale.
Og med hensyn til at gå rundt i aircondition så giver det naturligt den risiko at jeres datter bliver forkølet og får træk. I må derfor prøve at finde ud af at temperere jer selv og hende, så I har det bedst muligt. Prøv at vurdere ud fra jer selv, om I har det varmt, sveder, om I føler det trækker lidt osv. og gå ud fra at hun så har det på samme måde .. :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig rigtig god rejse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske