Svar: Autostol - hvor længe må børn sidde i den
23. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Bodil
Når man skal vurdere, hvor meget et barn må sidde i autostol, så skal man se på hvor meget barnet i øvrigt sidder. I princippet må barnet kun sidde i en autostol i den periode det tager at køre fra et sted til et andet - en autostol er beregnet til at bruge i bilen og skal i princippet indtænkes som noget fastsiddende i bilen, ligesom det er til større børn.
Mange forældre vælger dog at tage autostolen med ind og ud af døren og det er okay, sålænge man medtænker det samlede brug. Hvis det således kun er en dag om ugen at din datter sidder 2 timer i autostolen så går det nok, men hvis det reelt er flere gange om ugen, hvis I har en vane med at bære stolen med ind og lade hende sove i den, når I kommer hjem og hvis hun så samtidig har en skråstol og andet som hun også sidder i - ja så er det for meget.
Børn har bedst af og brug for at ligge på gulvet og derfor skal alt hvad man bruger til at sætte børn i begrænses og man skal virkelig overveje, hvad man gør. Hvis du således prioriteret at tage til træning (hvilket jeg har fuld forståelse for:o) så må din datter gerne sidde i stolen og sove i den tid, men det betyder så at du hjemme vælger skråstol, bæresele og alt muligt andet fra. Hun skal så vidt muligt være på gulvet... Ligesom at hun skal ligge i sin lift eller i sin barnevogn, når I f.eks. er oppe at handle, hun bør f.eks. ikke ligge i sin autostol i indkøbsvognen. Hvor længe hun kan sidde i stolen afhænger således af hendes samlede siddeforbrug.
Håber dette hjælper dig lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske