Svar: Autostol - hvor længe må børn sidde i den

23. februar 2008

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Bodil

Når man skal vurdere, hvor meget et barn må sidde i autostol, så skal man se på hvor meget barnet i øvrigt sidder. I princippet må barnet kun sidde i en autostol i den periode det tager at køre fra et sted til et andet - en autostol er beregnet til at bruge i bilen og skal i princippet indtænkes som noget fastsiddende i bilen, ligesom det er til større børn.

Mange forældre vælger dog at tage autostolen med ind og ud af døren og det er okay, sålænge man medtænker det samlede brug. Hvis det således kun er en dag om ugen at din datter sidder 2 timer i autostolen så går det nok, men hvis det reelt er flere gange om ugen, hvis I har en vane med at bære stolen med ind og lade hende sove i den, når I kommer hjem og hvis hun så samtidig har en ...

Annonce

... skråstol og andet som hun også sidder i - ja så er det for meget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Børn har bedst af og brug for at ligge på gulvet og derfor skal alt hvad man bruger til at sætte børn i begrænses og man skal virkelig overveje, hvad man gør. Hvis du således prioriteret at tage til træning (hvilket jeg har fuld forståelse for:o) så må din datter gerne sidde i stolen og sove i den tid, men det betyder så at du hjemme vælger skråstol, bæresele og alt muligt andet fra. Hun skal så vidt muligt være på gulvet... Ligesom at hun skal ligge i sin lift eller i sin barnevogn, når I f.eks. er oppe at handle, hun bør f.eks. ikke ligge i sin autostol i indkøbsvognen. Hvor længe hun kan sidde i stolen afhænger således af hendes samlede siddeforbrug.

Håber dette hjælper dig lidt videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.