Svar: Hvor meget mme skal han have?
13. marts 2015
Alder:
5 mdr.
Kære mor som vil det bedste:)
Tak for dit brev :)
Det lyder til at være en stor og dejlig dreng I har. Han lyder til at trives rigtig godt på sin flaske og sin grød/mos:)
Jeres drengs udregnede døgnbehov ligger mellem 990-1080 ml mme i døgnet, når han er 5 måneder gammel og vejer 9 kg. Han skal have lov til at regulere dette behov, så nogle dage vil han spise lidt mere og andre dage spise lidt mindre. Derudover skal han have vand af kop, og så vil det være rigtig fint, at han tilbydes skemad to gange dagligt.
Det lyder helt normalt, at han kun sover en time om formiddagen. Mange børn har netop denne rytme, og det vil passer fint til hans alder. I må dog gerne arbejde på, at han sover en lidt længere middagslur, og han må også meget gerne få en powernap sidst på dagen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Flaske
Sover en lille powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flask og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske (drømmemåltid)
Mange børn vil i denne alder stadig have behov for lidt mælk midt nat og kan først springe dette over i 6 måneders alderen, men hos jer lyder det som om, at jeres dreng faktisk kan sove igennem om natten - og det er super. Nyd det!
Jeg har ikke sat fast antal ml på hver flaske, da han som sagt skal have lov til selv at regulere sit behov, men da han skal have ca 1000 ml i døgnet og hvis dette skal fordeles på 6 flasker, så skal han have mellem 165-170 ml i hver flaske. Nogle gange vil han måske så drikke 125 ml, andre gange 200 ml, og den fleksibilitet skal være der.
Der er intet i det du tidligere har skrevet, som lyder forkert. Jeres dreng får præcis den mængde mme, som han udregnet har behov for, og han lyder til at være rigtig god til at regulere sit behov. Jeg ved ikke, hvorfor jeres sundhedsplejerske og læge har sagt, at de synes han drikker for meget - det gør han ikke. Du har tidligere fortalt, at han drikker 1050 ml i døgnet og det er lige efter bogen, det er ret præcist hans udregnede behov:)
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske