Svar: Hvor meget mme skal han have?

13. marts 2015

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor som vil det bedste:)

Tak for dit brev :)

Det lyder til at være en stor og dejlig dreng I har. Han lyder til at trives rigtig godt på sin flaske og sin grød/mos:)

Jeres drengs udregnede døgnbehov ligger mellem 990-1080 ml mme i døgnet, når han er 5 måneder gammel og vejer 9 kg. Han skal have lov til at regulere dette behov, så nogle dage vil han spise lidt mere og andre dage spise lidt mindre. Derudover skal han have vand af kop, og så vil det være rigtig fint, at han tilbydes skemad to gange dagligt.

Det lyder helt normalt, at han kun sover en time om formiddagen. Mange børn har netop denne rytme, og det vil passer fint til hans alder. I må dog gerne arbejde på, at han sover en lidt længere middagslur, og han må også meget gerne få en powernap sidst på dagen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 16: Flaske

Sover en lille powernap

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Flask og puttes ...

Annonce

... til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske (drømmemåltid)

Mange børn vil i denne alder stadig have behov for lidt mælk midt nat og kan først springe dette over i 6 måneders alderen, men hos jer lyder det som om, at jeres dreng faktisk kan sove igennem om natten - og det er super. Nyd det!

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg har ikke sat fast antal ml på hver flaske, da han som sagt skal have lov til selv at regulere sit behov, men da han skal have ca 1000 ml i døgnet og hvis dette skal fordeles på 6 flasker, så skal han have mellem 165-170 ml i hver flaske. Nogle gange vil han måske så drikke 125 ml, andre gange 200 ml, og den fleksibilitet skal være der.

Der er intet i det du tidligere har skrevet, som lyder forkert. Jeres dreng får præcis den mængde mme, som han udregnet har behov for, og han lyder til at være rigtig god til at regulere sit behov. Jeg ved ikke, hvorfor jeres sundhedsplejerske og læge har sagt, at de synes han drikker for meget - det gør han ikke. Du har tidligere fortalt, at han drikker 1050 ml i døgnet og det er lige efter bogen, det er ret præcist hans udregnede behov:)

Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!