Svar: Nan 1 og Nan 2
2. marts 2014
Alder:
8 mdr.
Kære J´s mor
Tak for dit brev og korte præcise spørgsmål :)
Nan Pro 1 anbefales fra fødslen og er en modermælkserstatning. Den har et lavt proteinindhold og indeholder bifidobacterium lactis, som kan være med til at styrke immunforsvaret i tarmen.Den indeholder derudover DHA og Nukleotider. Den anbefales til børn fra 0-6 måneder.
Nan Pro 2 anbefales fra 6 måneders alderen og er en tilskudsblanding. Det betyder at barnet ikke kan leve udelukkende af denne mælk, men skal have skemad ved siden af. Den har som Nan Pro 1 et lavt proteinindhold og indeholder også bifidobacterium lactis, som kan være med til at styrke immunforsvaret i tarmen. Derudover er Nan Pro 2 tilsat den aktive bakteriekultur Bifidus B1.
Energi indholdet i de to produkter er det samme. Der er en lille smule forskel i vitamin og mineral sammensætningen og Nan Pro 2 indeholder f.eks. lidt mere jern. Der er i Nan Pro 1 f.eks. 5,2 mg jern pr. 100 gram, hvor der i Nan Pro 2 er 7,3 mg jern pr. 100 gram.
Med den alder din datter har ville jeg nok umiddelbart vælge at skifte til Nan Pro 2.
Om det er nødvendigt kan dog diskuteres - når Sundhedsstyrselen feks. anbefaler at børn tilbydes 400 ml modermælkserstatning dagligt til de er 12 måneder, for at være dækket ind med jern, så skelner de ikke mellem hvilken type modermælkserstatning barnet får.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske