Svar: Komælk contra erstatning og modermælk
1. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Vibeke
Modermælk eller modermælkserstatning anbefales de første 6 mdr. Modermælkserstatning anbefales også ved tilberedning af hjemmelavet grød/mos i denne periode. Små mængder sødmælk er dog ikke 'farlige' således at forstå at der godt kan bruges små mængder sødmælk ved tilberedning af overgangskosten. Sødmælk har dog de sidste 20-25 år været anset for ernæringsmæssig uhensigtsmæssig i denne periode, idet indholdet af protein og mineraler er for højt og jernindholdet for lavt.
Mellem 6-9 mdr. bør modermælk og/eller erstatning være den vigtigste mælketype frem til 9 mdr. I flaske gives således altid modermælkserstatning. sødmælk kan gives i mindre mængder, f.eks. ved tillavning af barnets mad og i koppen til måltiderne.
Modermælkens sammensætning og mængde er tilpasset barnets behov. Modermælk varierer med hensyn til indhold af energi, næringsstoffer ogmængde i løbet af ammeperioden, dvs både i løbet af måltidet og individuelt.
Modermælk indeholder proteiner (valleprotein og kassein), herunder en del ommunglobuliner. Modermælk indeholder desuden de essentielle fedtsyrer som spædbarnet ikke er i stand til at producere selv.
Modermælk indeholder kulhydrater (laktose) og oligosakkarider, som har en stimulerende virkning på tarmens mælkesyrebakterier og dermed hæmmer væksten af patogene tarmbakterier.
Modermælk har et højt indhold af umættede fedsyrer (linolsyre).
Modermælk har efter kvindens vitaminstatus også et indhold af vitamer dog ikke tilstrækkeligt D og K vitamin.
Modermælk har et lavt mineralindhold, og dermed også et lavt jernindhold, men absorptionen af jerne er høj bl.a. på grund af indholdet af laktoferrin i modermælk.
Modermælk indeholder desuden sekretorisk IgA og dermed antistoffer imod bakterier og virus. Derudover findes et højt antal leukocytter, B- og T lymfocytter, makrofager og neutrofile granulocytter og et højt indhold af laktoferrin og enzymer.
Modermælkserstatninger er lavet så de så vidt muligt svarer til modermælk. Der er i Danmark høje krav til erstatninger.
Jeg synes ikke at du skal give din søn sødmælk i store mængder og jeg synes slet ikke at du skal give ham sødmælk, så længe han er under 6 mdr.
Hvis du ammer ham meget, så vil jeg foreslå at du køber en tilskudsblanding, hvor pulveret kan blandes direkte i grøden/mosen. Når han så er blevet 6 mdr. så kan du så småt gå over til at give lidt sødmælk som slurke af en kop eller bruge det i små mængder i madlavningen. Men som nævnt så bør størstedelen af hans mælkeindtag fortsat være modermælk eller erstatning frem mod 9 mdr´s alderen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske