Svar: Komælk contra erstatning og modermælk

1. juni 2004

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Vibeke

Modermælk eller modermælkserstatning anbefales de første 6 mdr. Modermælkserstatning anbefales også ved tilberedning af hjemmelavet grød/mos i denne periode. Små mængder sødmælk er dog ikke 'farlige' således at forstå at der godt kan bruges små mængder sødmælk ved tilberedning af overgangskosten. Sødmælk har dog de sidste 20-25 år været anset for ernæringsmæssig uhensigtsmæssig i denne periode, idet indholdet af protein og mineraler er for højt og jernindholdet for lavt.

Mellem 6-9 mdr. bør modermælk og/eller erstatning være den vigtigste mælketype frem til 9 mdr. I flaske gives således altid modermælkserstatning. sødmælk kan gives i mindre mængder, f.eks. ved tillavning af barnets mad og i koppen til måltiderne.

Modermælkens sammensætning og mængde er tilpasset barnets behov. Modermælk varierer med hensyn til indhold af energi, næringsstoffer ogmængde i løbet af ammeperioden, dvs både i løbet af måltidet og individuelt.

Modermælk indeholder proteiner (valleprotein og kassein), herunder en del ommunglobuliner. Modermælk indeholder desuden de essentielle fedtsyrer som spædbarnet ikke er i stand til at producere selv.

Modermælk indeholder kulhydrater (laktose) og oligosakkarider, som har en stimulerende virkning på tarmens mælkesyrebakterier og ...

Annonce

... dermed hæmmer væksten af patogene tarmbakterier.

Modermælk har et højt indhold af umættede fedsyrer (linolsyre).

Modermælk har efter kvindens vitaminstatus også et indhold af vitamer dog ikke tilstrækkeligt D og K vitamin.

Modermælk har et lavt mineralindhold, og dermed også et lavt jernindhold, men absorptionen af jerne er høj bl.a. på grund af indholdet af laktoferrin i modermælk.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Modermælk indeholder desuden sekretorisk IgA og dermed antistoffer imod bakterier og virus. Derudover findes et højt antal leukocytter, B- og T lymfocytter, makrofager og neutrofile granulocytter og et højt indhold af laktoferrin og enzymer.

Modermælkserstatninger er lavet så de så vidt muligt svarer til modermælk. Der er i Danmark høje krav til erstatninger.

Jeg synes ikke at du skal give din søn sødmælk i store mængder og jeg synes slet ikke at du skal give ham sødmælk, så længe han er under 6 mdr.

Hvis du ammer ham meget, så vil jeg foreslå at du køber en tilskudsblanding, hvor pulveret kan blandes direkte i grøden/mosen. Når han så er blevet 6 mdr. så kan du så småt gå over til at give lidt sødmælk som slurke af en kop eller bruge det i små mængder i madlavningen. Men som nævnt så bør størstedelen af hans mælkeindtag fortsat være modermælk eller erstatning frem mod 9 mdr´s alderen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder