Svar: Hvornår kan man forvente at børn holder op med at gylpe?
9. august 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Juca
Der kan jeg ikke svare entydigt på. Det er sådan at børn der får flaske ofte gylper mere end børn der ammes. Simpelthen fordi det er lidt nemmere at spise af flasken og derved får barnet lidt ekstra, som så kommer op igen sammen med en bøvs.
Det er såeldes også normalt at børn i forbindelse med en bøvs gylper lidt og det kan de gøre længe.
Nogle børn gylper så meget at det får betydning for deres vægt og trivsel og det er i sig selv jo et stort problem. I et sådan tilfælde må man indlægge barnet og finde ud af årsagen.
Der kan være forskellig grund til at børn gylper, men så længe barnet ikke taber sig og altså trives trods gylpen, så kan man ikke gøre så meget ved det. Giver man erstatning kan man forsøge sig med forskellige fortykkelsesmidler, i håb om at det ligger tungere i maven, men ellers er det tiden som skal arbejde.
De fleste børn holder op med at gylpe i takt med at de overgår til mere fast føde, altså begynder på lidt skemad.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske