Svar: Vedr. vægt

20. august 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Zadeh

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt skal små børn vokse lidt hele tiden - både i vægt og i længde. Deres vægt bør ikke som sådan gå i stå, men de vil naturligt ikke vokse lige meget hele tiden.

Det er rigtigt, at man hos nogle børn i 3-4 måneders alderen kan se, at de pludselig ikke tager helt så meget på som tidligere. Det kan handle om flere ting, f.eks. kan det skyldes, at de har taget rigtig meget på i starten og nu begynder at "finde deres leje". Det kan også være tegn på, at de fysisk er ved at være så store, at de måske har brug for at få sat deres mælkebehov lidt op, og hvis dette ikke er nok til at øge vægten, så kan det være tegn på, at de måske begynder at have behov for lidt skemad - men der kan også være andre ting, som spiller ind.

Hvis du oplever, at din dreng ikke rigtig har taget på, siden han var 3 måneder gammel, så er det ...

Annonce

... vigtigt, at du kontakter jeres læge og også gerne din sundhedsplejerske. Både lægen og sundhedsplejersken har indtastet hans vægt- og længdemål fra fødslen, og det kan de gøre igen. Ved at gøre dette vil de kunne se, om han følger sin kurve og vokser det, man normalt ville forvente - og ud fra dette vil du også kunne få vejledning om, hvordan du skal forholde dig. Om du f.eks. skal øge hans mælkeindtag...

Hvis du har din drengs vægt- og længdemål fra fødslen, så kan du i medlemsklubben her på siden finde kurver, som du kan printe og tegne målene ind på, og det kan derfor give dig lidt idé om, hvorvidt din dreng vokser og tager på, som han skal. Han skal helst følge sin egen kurve, ikke stige for meget eller falde i kurver...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre...

Rigtig meget held og lykke :) Glæder mig til at følge jeres lille familie videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder