Svar: Vedr. skævt hoved

20. august 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Zadeh

Tak for dit brev og velkommen til :)

Hvis din dreng er skæv/flad på højre side af hovedet, så skal han ligge med hovedet drejet til venstre side. Så hans højre side ligger fri af madrassen.

Skævheden eller fladheden opstår, hvis barnet f.eks. sover med hovedet i samme stilling. Jo mere ensidigt hovedet belastes, jo større risiko er der for, at barnets hovedfacon bliver skæv eller flad. Derfor skal man så vidt muligt forsøge at dreje barnets hoved skiftevis til venstre og højre side, når barnet lægges til at sove på ryggen. Når skaden er sket, så er det dog vigtigt, at du aflaster den side, som er skæv/flad, og det betyder, at din dreng så vidt muligt skal lejres sådan, at der ikke er noget pres på den side, som har taget facon efter, hvordan han har ligget...

Da han er 4 måneder nu, er han naturligt motorisk stærk og kan meget hurtigt dreje sit hoved. Du kan derfor prøve at tage en strømpe, fylde den med grødris og på den måde lave en lidt tung pose, som du kan lægge ved hans hoved (baghovedet). Det kan være med til at give lidt modstand, så hans hoved bliver liggende - så hans ansigt bliver ved med at kikke til venstre. Hvis han alligevel ...

Annonce

... flytter hovedet tilbage, så må du gå ind og flytte på hans hoved, når han sover :)

Vær også opmærksom, når du bærer ham, og når du giver ham mælk. Når han ligger i din favn, så kan hans hoved også blive belastet ensidigt. Det er godt, hvis du kan holde ham sådan, at han ligger med højre side af hovedet væk fra din krop. Hvis du ammer, er du nødt til at variere mellem de forskellige ammestillinger, men hvis du giver ham flaske, så vær opmærksom på at give ham flaske med venstre hånd, så når han ligger i din højre arm, så har han igen højre side af hovedet fri... med mindre han nu er så bevidst og nysgerrig, at han ligger og kikker meget ud og væk fra dig, så kan det være bedre at give ham flasken med højre hånd. Du skal altså give ham flaske på den måde som aflaster trykket bedst muligt på hans hoved...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hæng uro, legetøj og lignende op så han tvinges til at kikke til venstre og igen ikke får belastet højre side ensidigt..

Minimer brugen af skråstol og brug kun autostol i bilen, da hans hoved i disse stole også vil hvile på stolen og dermed være udsat for tryk. Og læg ham så meget som muligt på maven - som du allerede gør :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder