Svar: Flytte institution
11. juli 2018
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg kan godt forstå, at I bliver i tvivl om, hvordan jeres dreng vil reagere på flere skift. Han har allerede skiftet dagpleje og vuggestue flere gange, samtidig med at han er blevet storebror og naturligt i forbindelse med endnu et skift også skal vænne sig til at bo et nyt sted... Og jeg tænker derfor, om der mon ikke kan findes en eller anden ordning som kan tilgodese jer alle...:)
Jeg synes, det er rigtig dejligt, at dine forældre har givet jer den mulighed - og det kan jeg godt forstå, at I vil benytte jer af. Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, om dine forældre bor i et område, hvor I også gerne selv vil købe hus på et tidspunkt, eller om I regner med at skulle flytte et nyt sted hen, når I får råd til det... Hvis dine forældre bor i et område, hvor I også gerne selv vil købe hus på et tidspunkt, så betyder det jo, at jeres dreng måske ikke behøver skifte institution, når I køber hus, fordi det vil være samme kommune.. hvilket vil være et stort plus.
Hvis I ikke planlægger at bo i nærheden af dine forældres hus, men gerne vil købe hus længere væk, så kan det naturligvis godt give et ekstra skift af instititution, men ikke nødvendigvis... Du fortæller, at du er på barsel, og jeg tænker, at det er en meget stor fordel, at du netop går hjemme. Selvom det naturligvis er hårdt med to små børn hjemme hver dag, så giver din barselsorlov dig mulighed for at holde jeres dreng hjemme. Han behøver derfor ikke starte i vuggestue til oktober, men kunne måske blive hjemme til han kan blive tilbudt en børnehaveplads. Mange steder tilbydes man en børnehaveplads, før barnet fylder 3 år, så de reelt kun er 2 år og 10 måneder, når de starter - jeg ved ikke, om det er tilfældet, hvor I vil flytte hen, men det kunne være værd at undersøge, hvornår han evt. kunne starte børnehave. På den måde kunne han undgå et skift til en ny vuggestue, og I kunne faktisk også spare de penge som en vuggestue koster...
Der vil højst sandsynligt være legestuer som du kan besøge, hvis du vælger at gå hjemme med begge børn, ligesom der også vil være legepladser og andre offentlige steder, hvor I kan møde andre børn, og jeres dreng derfor kan få leget og blive aktiveret, møde andre børn. Du kan planlægge dagene meget efter børnenes behov, og det kan være med til at give ham en vis ro - også i forhold til at I jo skal flytte hjem, bo i dine forældres hus og han igen skal vænne sig til en ny hverdag, et nyt sted. Så når han starter i børnehave, så vil han være rigtig godt parat til dette...
Han er 26 måneder nu og bliver således 3 år i maj måned... Det betyder, at han sandsynligvis vil kunne starte børnehave allerede i april, måske før.. og måske kan I endda finde en integreret institution, hvor lillesøster også kan gå, så de kommer til at gå det samme sted fremadrettet...
Du skriver, at I regner med at han skal flytte børnehave igen, når I køber hus om et år eller halvandet... Og ja - hvis I flytter til en helt anden by, langt fra dine forældre, så kan det ikke undgås, at han skal flytte institution her. I skal her naturligvis overveje, hvornår I kan købe hus - også i forhold til at du gerne vil læse videre og i forhold til at lillesøster også skal starte i dagpleje/vuggestue. Det kunne være hensigtmæssigt, hvis I også i forhold til hende kunne undgå skift... Alternativet kan jo være at flytte i august/september 2019, hvor du vil starte din uddannelse igen, så I har begge børn hjemme indtil da, og de begge starter samtidig - og samtidig med at I så flytter i nyt hus.... Det kan også være, at det bliver tætter på halvandet år, før I kan flytte i eget hus, og så når børnene naturligt at kunne gå i institution i længere tid, før det bliver nødvendigt at flytte dem igen...
Når alt dette er sagt, så lyder det dog som om, at der er flere plusser end minusser ved at flytte og benytte jer af dine forældres tilbud om at bo i deres hus. Faktisk lyder det som om, at der er mange plusser og det eneste minus er, at jeres dreng skal skifte institution igen. Det betyder ikke, at hensynet til ham er lige gyldigt, for det er det bestemt ikke! Og han har jo allerede opleve flere skift i sit liv. Men jeres familie skal naturligvis også fungere...
Vælger I at lade ham starte i ny vuggestue til oktober er fordelen også, at du jo har barsel, så du har mulighed for at give ham en rolig indkøring og flekse efter hans behov... Det kan godt lade sig gøre...:) Og er dette jeres løsning, kunne I evt. finde en integreret institution, så han ikke behøver skifte institution, men mere eller mindre "kun" skal skifte stue... :)
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, og at det kan bruges i jeres videre beslutning og ikke kun giver flere hovedbrud...
Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at høre, hvad I beslutter jer for:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske