Svar: Flytte institution

11. juli 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Jeg kan godt forstå, at I bliver i tvivl om, hvordan jeres dreng vil reagere på flere skift. Han har allerede skiftet dagpleje og vuggestue flere gange, samtidig med at han er blevet storebror og naturligt i forbindelse med endnu et skift også skal vænne sig til at bo et nyt sted... Og jeg tænker derfor, om der mon ikke kan findes en eller anden ordning som kan tilgodese jer alle...:)

Jeg synes, det er rigtig dejligt, at dine forældre har givet jer den mulighed - og det kan jeg godt forstå, at I vil benytte jer af. Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, om dine forældre bor i et område, hvor I også gerne selv vil købe hus på et tidspunkt, eller om I regner med at skulle flytte et nyt sted hen, når I får råd til det... Hvis dine forældre bor i et område, hvor I også gerne selv vil købe hus på et tidspunkt, så betyder det jo, at jeres dreng måske ikke behøver skifte institution, når I køber hus, fordi det vil være samme kommune.. hvilket vil være et stort plus.

Hvis I ikke planlægger at bo i nærheden af dine forældres hus, men gerne vil købe hus længere væk, så kan det naturligvis godt give et ekstra skift af instititution, men ikke nødvendigvis... Du fortæller, at du er på barsel, og jeg tænker, at det er en meget stor fordel, at du netop går hjemme. Selvom det naturligvis er hårdt med to små børn hjemme hver dag, så giver din barselsorlov dig mulighed for at holde jeres dreng hjemme. Han behøver derfor ikke starte i vuggestue til oktober, men kunne måske blive hjemme til han kan blive tilbudt en børnehaveplads. Mange steder tilbydes man en børnehaveplads, før barnet fylder 3 år, så de reelt kun er 2 år og 10 måneder, når de starter - jeg ved ikke, om det er tilfældet, hvor I vil flytte hen, men det kunne være værd at undersøge, hvornår han evt. kunne starte børnehave. På den måde kunne han undgå et skift til en ny vuggestue, og I kunne faktisk også spare de penge som en vuggestue koster...

Der vil højst sandsynligt være legestuer som du kan besøge, hvis du vælger at gå hjemme med begge børn, ligesom der også vil være legepladser og andre offentlige steder, hvor I kan møde andre børn, og jeres dreng derfor kan få leget og blive aktiveret, møde andre børn. Du kan planlægge dagene meget efter børnenes behov, og det kan være med til at give ham en vis ro - også i forhold til at I jo skal flytte hjem, bo i dine ...

Annonce

... forældres hus og han igen skal vænne sig til en ny hverdag, et nyt sted. Så når han starter i børnehave, så vil han være rigtig godt parat til dette...

Han er 26 måneder nu og bliver således 3 år i maj måned... Det betyder, at han sandsynligvis vil kunne starte børnehave allerede i april, måske før.. og måske kan I endda finde en integreret institution, hvor lillesøster også kan gå, så de kommer til at gå det samme sted fremadrettet...

Du skriver, at I regner med at han skal flytte børnehave igen, når I køber hus om et år eller halvandet... Og ja - hvis I flytter til en helt anden by, langt fra dine forældre, så kan det ikke undgås, at han skal flytte institution her. I skal her naturligvis overveje, hvornår I kan købe hus - også i forhold til at du gerne vil læse videre og i forhold til at lillesøster også skal starte i dagpleje/vuggestue. Det kunne være hensigtmæssigt, hvis I også i forhold til hende kunne undgå skift... Alternativet kan jo være at flytte i august/september 2019, hvor du vil starte din uddannelse igen, så I har begge børn hjemme indtil da, og de begge starter samtidig - og samtidig med at I så flytter i nyt hus.... Det kan også være, at det bliver tætter på halvandet år, før I kan flytte i eget hus, og så når børnene naturligt at kunne gå i institution i længere tid, før det bliver nødvendigt at flytte dem igen...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når alt dette er sagt, så lyder det dog som om, at der er flere plusser end minusser ved at flytte og benytte jer af dine forældres tilbud om at bo i deres hus. Faktisk lyder det som om, at der er mange plusser og det eneste minus er, at jeres dreng skal skifte institution igen. Det betyder ikke, at hensynet til ham er lige gyldigt, for det er det bestemt ikke! Og han har jo allerede opleve flere skift i sit liv. Men jeres familie skal naturligvis også fungere...

Vælger I at lade ham starte i ny vuggestue til oktober er fordelen også, at du jo har barsel, så du har mulighed for at give ham en rolig indkøring og flekse efter hans behov... Det kan godt lade sig gøre...:) Og er dette jeres løsning, kunne I evt. finde en integreret institution, så han ikke behøver skifte institution, men mere eller mindre "kun" skal skifte stue... :)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, og at det kan bruges i jeres videre beslutning og ikke kun giver flere hovedbrud...

Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at høre, hvad I beslutter jer for:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre