Svar: Sur når han er hjemme
3. oktober 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Mor til Matti
Du har tidligere skrevet til mig omkring Matti og hans generelle utilfredshed og piveri i løbet af dagen og det er meget fint, at I forsøger at tilbyde ham lidt mad om eftermiddagen, når I kommer hjem for at sikre, at han ikke pjevser, fordi hans blodsukker er lavt :)
Jeg går også ud fra at han er tjekket ved lægen og at I er sikre på at han ikke har ondt eller på anden måde er utilpas - så hvad er der så tilbage nu? Tja... du skriver at det er værst i hverdagen, når I kommer hjem fra vuggestuen og min umiddelbare tanke er, at han er træt, når I kommer hjem. Det har været en lang dag og han er tømt for energi.
Det er rigtigt, at han jo har brug for at slappe af og geare ned, koble fra - men det kan han ikke. Efter en lang dag fyldt med aktiviteter, så har han en uro, en rastløshed i kroppen og det er svært for ham bare at lægge sig eller sætte sig stille.
Derfor skal I hjælpe ham med at koble fra og du må forsøge at finde ud af, hvordan I gør det bedst. Måske vil han have glæde af et bad i løbet af eftermiddagen, det at sidde i det lune vand, lege med kander, skåle og badeænder, vil måske give ham lidt ro til derefter så at spise aftensmad og være parat til at komme i seng.
Det kan også være at han har brug for at I sætter jer med ham på skødet, holder om ham, læser for ham, synger sange med ham eller lignende eller måske virker det bedre for ham, at I går en tur udenfor - at den ene af jer går ud med ham, går en lille aftentur, kigger på verden udenfor, og den anden laver så aftensmad imens, så kommer I hjem, spiser og han puttes i seng :)
Med hensyn til indtag af æbler, så er det bedste jo, hvis du kan få ham til at spise forskellige former for frugt og ikke kun æble. Om det direkte skader at han spiser mest æble, det tror jeg ikke, men variation er altid godt :)
Kan han ikke om morgenen få lidt yoghurt med revne æbler som topping, så får han æble, men samtidig også lidt der kan neutralisere syren, så han ikke får æble på helt tom mave :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske