Svar: Farmor eller bedstemor
6. december 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Svigerdatter
Jeg kan godt forstå at du er ked at situationen og et eller andet sted, så må jeg også ryste på hovedet... For hvor er det dog urimeligt at bringe din mand og dig i den situation.
Helt ærligt altså... Som bedsteforældre har man jo alle muligheder for at kalde sig selv det man ønsker, f.eks.: "Kom op til bedste" eller skriv "Tillykke med fødselsdagen fra bedstemor og bedstefar" på kortet. Det er for mig at se slet ikke noget de behøver gøre så stort et nummer ud af, det kunne man jo have fundet en løsning på meget hurtigt og på en meget mere rolig måde.
Og hvad skal I så gøre nu... tja, jeg synes ikke at jeres datter er blevet for stor til, at I kan lære hende at de hedder bedstemor og bedstefar. I begyndelsen vil hun naturligvis reagere på begge titler (farmor/bedstemor og farfar/bedstefar) men stille og roligt vil hun jo selv begynde at snakke mere og så vil hun jo sige det, hun hører mest.
Så for at skabe ro og fordraglighed i famlien og det ikke skal følge jer alle de næste mange år frem, så synes jeg at I naturligvis skal begynde at kalde dem bedstemor og bedstefar, når de nu gerne vil have det:o) og hvis de to ikke er enige om det, så kan I jo kalde farmor for bedstemor og lade farfar hedde farfar, hvis det er sådan de ønsker det!
Rigtig meget held og lykke fortsat og jeg håber at I får en god jul allesammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske