Svar: Bedsteforældre til låns?
1. marts 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og din åbenhjertige beretning. Jeg kan godt forstå at det er en svær situation du står i og at det tynger meget. Der er dog en ting, som er meget vigtig og det er at du får talt med din mand om det - både fordi I er fælles om opdragelsen og hverdagen omkring jeres børn, men også fordi det jo er hans forældre/mor som er problemet. Det er derfor som udgangpunkt ikke dig der skal diskutere med svigermor, da jeg tror det kun vil fjerne jer mere fra hinanden, det er din mand (sammen med dig naturligvis).
Din mand har jo en erfaring med sig fra han var lille - hvordan var hans forhold til sine bedsteforældre? Mon han ikke ønsker det samme for sine børn? Derfor kunne udgangspunktet for en samtale måske være at I som forældre gerne vil have at jeres børn har et tæt forhold til deres farforældre og især fordi de ikke har andre bedsteforældre end dem.
Jeg tror det er vigtigt at du åbent og ærligt starter med at fortælle din mand, hvordan du oplever tingene. At du føler at der er forskelsbehandling af børnebørnene, at du faktisk overvejer om du skal ansætte en 'reserve-bedste' i mangel af bedre og at du enormt gerne vil være sammen med ham alene og nyde voksentiden, men at det er svært for dig at overskue situationen - både rent pasningsmæssigt, men også i hverdagen, når han rejser.
Jeg tror det er uhyre vigtigt at I to får de ting gennemdiskuteret, så I ved hvor I hver især står og har lavet nogle aftaler om hvad der skal til for at det kan blive anderledes og bedre for jer alle - og først når I har talt om tingene og fundet støtte i hinanden, så drøfter I det med svigerforældrene. Det er vigtigt at du får talt ud om tingene, får ellers så samler det hele sig og pludselig en dag, så flyder bægeret simpelthen over...
Du skriver at din mand ikke ved noget om det og at han tror at hans forældre er vilde med hans børn. Du skriver også at han har spurgt sine forældre omkring pasning af børnene, men ikke har fået et endegyldigt svar - altså må han da også spørge sig selv, hvem der skal passe jeres børn, hvis I skal af sted og mon ikke han også spørger sig selv, hvorfor hans forældre ikke vil, hvis de er så vilde med de unger?
Du bliver simpelthen nødt til at tale med ham om at tingene ikke er som han tror de er, når han ikke er hjemme. Du må give ham nogle eksempler og fortælle ham at hans mor rent faktisk har sagt direkte at hun ikke har overskud til hans børn, da hans søster har de problemer hun har og derfor har hans mor prioriteret at hjælpe mere i forhold til niecen.
Jeg er et eller andet sted sikker på at din svigermor har lavet denne prioritering, fordi hun mener det af et godt hjerte. Hun oplever sandsynligvis at du er rigtig god til at tage dig af dine børn, at du har en styrke og en omsorg for børnene, at du får tingene til at køre osv. og at hun derfor ikke behøver hjælpe så meget til hos jer. Men hos hendes datter er det sværere, der er mange ting hun ikke magter - bla. derfor kommer hun også tit på besøg, når hun ser I er der.
Hun fortæller jo selv at det er fordi andre så tager over for hende, sørger for maden, datteren osv. og hun skal så bare slappe af og tage imod.
Du fortæller at din datter og din svigermor har haft et rigtig godt forhold - faktisk et tæt forhold, hvor de begge har nydt hinandens selskab. Når du nu har haft en snak med din mand, så tænker jeg at det vil være rigtig godt at I tager en snak med svigermor om, hvordan dette har ændret sig. Fortæl hende at I savner hende, jeres datter savner hende, du savner hende - især fordi der jo ikke er en mormor. Så det kan godt være at hendes egen datter er alenemor, men det betyder jo ikke at I ikke også har behov.
Man kan godt sige tingene på en god måde, som jeg er sikker på at hun må forstå:o)
Med hensyn til bedstemorordning, så findes dette i nogle kommuner. Ordningerne er oftest privat styret og man betaler et mindre beløb for at få en reservebedstemor til for eksempel at passe et sygt barn eller på anden måde træde til, når det brænder på. Bedstemoren kommer altid hjem til barnet og hun kommer kun ud til børnepasning og laver således ikke husarbejde. Det er en ordning som hovedsageligt henvender sig til enlige mødre (desværre) men du kan prøve at ringe til kommunen og høre om det er noget de tilbyder.
Alternativet er jo at søge en gennem avisen, kalde til samtale og så finde en som I kunne lære at kende og kunne benytte jer af efter behov og aftale.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Og jeg håber at I får en rigtig god snak:o) Fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske