Svar: Overnatning uden far og mor - del II

24. marts 2015

Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Tak for dit brev, jeg vil gerne prøve at uddybe:)

Som udgangspunkt mener jeg ikke, at man får noget ud af at presse barnet til at sove ude, hvis barnet ikke viser sig parat og ikke har lyst. Man kan ikke på den måde "hærde barnet til fremtidige overnatninger". Derfor er det rigtig godt og altid det bedste udgangspunkt, hvis barnet selv giver udtryk for, at det f.eks. gerne vil prøve at sove hjemme hos bedstemor og bedstefar.

Når det så er sagt, så ved jeres dreng jo ikke, at det overhovedet er en mulighed. Han går slet ikke med de overvejelser, og derfor kan der gå lang tid, før han siger, at han har lyst til det. Hvis I forældre derfor synes, at det kunne være rart med en aften/nat alene, og I har brug for lidt tid sammen, så er der ikke noget i vejen for, at I lader ham passe hjemme hos ...

Annonce

... bedsteforældrene en enkelt nat, med den alder han har og det tætte forhold, de har til hinanden.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Da han er vant til, at mormor og morfar passer ham hos jer, så kan det godt være en mulighed at tale med ham om, hvorvidt han har lyst til at prøve at sove hjemme hos dem.. Men I skal her så være opmærksomme på, at han måske vil blive ked af det og gerne vil køres hjem eller gerne vil have at I kommer, og det skal der så være plads til. Han vil godt, med den alder han har kunne sige, at han har lyst, og i situationen lyder det super hyggeligt - men når så mørket falder på, og han er et andet sted, så er det måske ikke så hyggeligt alligevel, og her er det så vigtigt ikke at presse noget igennem - for det kan så faktisk give udfordringer senere hen…

Som du beskriver det hele, så synes jeg dog godt, I kan forsøge:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina