Svar: Om at blive passet
9. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Mamma til S.
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Hold nu fast :) - Din dreng har ikke brug for at blive passet med overnatning før han er så gammel, at han selv kan sige, at det vil han gerne. Den dag, hvor han selv kommer og siger at han gerne vil på ferie hos farmor, kan han komme på ferie der og ikke før ...
Måske er han til den tid 3, 4, 5 år og at han skal hærdes og lære at blive passet før han bliver 9 måneder, for ellers er et for sent - det er noget vrøvl!
Han har ikke brug for andet end mor og far omkring sig lige nu og de næste mange måneder frem. At farmor synes det kunne være dejligt at passe ham - naturligvis, det er skønt, det forstår jeg godt. At I kan have brug for et par timer for jeg selv, komme ud, spise, gå i biografen eller hvad I nu har lyst til - ja, det forstår jeg også godt og det skal der også være plads til - men det er vigtigt at vide, at det er voksnes behov og ikke barnets behov.
Det betyder ikke at man ikke nogle gange må prioritere sine egne behov. Det er derfor helt fint at I netop lader jeres dreng passe et par timer, hvis I har brug for et par timer for jer selv - men der er tale om et par timer, netop fordi det ikke er hans behov :)
Og så er det naturligvis vigtigt at den der, når tidspunktet kommer, skal passe jeres dreng er en person du har tillid til. Det går ikke at det er farmor der passer, når du oplever at hun ikke passer dit barn godt nok. Det er helt okay at hun gør tingene anderledes end du gør, hun kan stadig være en rigtig sød og god farmor og gøre en masse godt for din dreng - men du skal have tillid til at hun vil vare tage hans behov på en fornuftig måde, du må ikke være bange for at hun gør skade på ham eller ikke vil være i stand til at aflæse hans signaler.
Så længe din dreng bliver ammet, har du en god grund til ikke at få ham passet - det er i hvert fald en undskyldning du kan bruge - men den reelle årsag er at det ikke er hans behov. Så jeg synes du og din mand skal tale om, hvad I synes er realistisk og hvordan I har det med det. Du skal være åben omkring, hvordan du oplever farmor og være åben omkring din bekymring - det er du nødt til at tale med din mand om, - det er jo hans mor ...
Og så skal I forældre blive enige om hvordan I gør og melde klart ud. Sig til farmor at I godt forstår at hun gerne vil passe og næsten ikke kan vente med at få lillemanden på ferie. At I er glade for at mærke hendes begejstring, men at hun må indstille sig på at det ikke bliver før han er mindst xx antal år ... hvis han skal passes inden, så er det fordi I har brug for det og så vil I bede om hjælp. Så kan hun blive sur, fornærmet, ked af det eller andet - men I er ærlige og det er jeres barn og derfor jer der bestemmer :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske