Svar: Mini-ferie hos bedste

16. februar 2010

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Eva

Hvor er det dejligt at I har en farmor, der tilbyder sin hjælp og gerne vil tage sig af drengene i flere dage. Det er et tilbud, som jeg i jeres situation, faktisk synes I skal tage imod.

Men, når det er sagt, så skal man jo gøre sig klart at det er et voksenbehov og ikke børnenes behov. I princippet har børn ikke brug for at blive sendt på ferie og være væk fra deres forældre før de selv er så gamle at de kan sige, de gerne vil ... men det betyder ikke, at det ikke kan være dejligt for dem at være sammen med bedsteforældre og at man som forældre ikke også må prioritere hinanden - for naturligvis må I det.

Når man skal beslutte hvorvidt børnene skal passes af bedste eller ej, så er man nødt til at se på hele situationen og det tjener i sidste ende børnene bedst, at mor og far også prioriterer hinanden og parforholdet og får lidt ekstra ressourcer via f.eks. sammenhængende nattesøvn. Alternativet er jo nogle gange at forældre ...

Annonce

... ender med at gå fra hinanden, fordi man ikke får set hinanden som par og ikke får sin søvn i månedsvis og det er jo ikke optimalt.

I har den fordel at børnene har hinanden, det vil være dejligt for dem og trygt for dem at være af sted sammen, når de ikke er ældre end de er. Ingen af dem vil rigtigt kunne forstå hvor I er og hvornår I ses igen, selvom man er 2½ år kan man stadig ikke forholde sig til tid, dage osv. Det er noget ubestemmeligt noget at få at vide "mor og far henter dig på søndag...". Men det at de har hinanden, vil gøre dem mere trygge.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Derudover er det naturligvis nødvendigt at de kender farmor rigtig godt og føler sig trygge ved hende. At kusine og faster også er der - det lyder som om at det kunne være rigtig hyggeligt for alle. En uge er nok for lang tid, prøv om I kunne holde jer til 3 dage f.eks. fredag formiddag til søndag eftermiddag/aften og se hvordan det går :)

Rigtig meget held og lykke med det - til jer alle :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder