Svar: Pasning - 7 mdr.
29. april 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig dejligt med en tur i byen, være sammen med gode venner og have det sjovt. Jeg synes bestemt at I skal sige jatak og tage af sted :o)
Det er super dejligt at din mor gerne vil passe William og når han er 8 måneder gammel, så kan han jo få rigtig meget forskelligt mad og kan også drikke fint af en kop. Han kan således sagtens få lidt mælk af kop, men jeg synes også du skal købe en sutteflaske, som din mor kan forsøge med, hvis han har behov for at 'drikke sig i søvn'. Det er jo den måde han normalt falder i søvn på og der sker absolut ikke noget ved at han får en enkelt flaske den aften, hvor hun skal passe ham :o) Der er ikke tale om at han begynder med flaske, det er et spørgsmål om at få den en enkelt gang eller to og derefter ammer du fuldstændig som du plejer.
Du kan så overveje om du vil malke ud, så det er din egen mælk han får, eller om du vil købe et par brikker med mme, som hun kan give ham ved behov.
Du skal i øvrigt nok forberede dig på at du evt. får behov for at malke lidt ud i løbet af aftenen, når I er af sted. Da du fortsat ammer en del og er vant til at amme en del om aftenen, så vil mælken løbe til som den plejer. Hos nogle kvinder er det uden betydning, hos andre giver det voldsomme brystspændinger og det kan være rart at får fjernet toppen og den værste spænding.
Sov med en stofble, en sutteklud eller lignende, så han kan få en klud at putte med, når han skal sove. Der hvor han plejer at ligge sammen med dig, kan han ligge hos mormor og putte med en klud, der dufter lidt af mor :o)
Bliver han ked af det, så kan hun altid trille ham en tur i barnevognen, det hjælper ofte og giver lidt ekstra ro. Ellers må hun gå rundt med ham, vugge ham lidt osv. Jo mere rolig hun er, jo mere rolig bliver han også - og går det helt galt, så må hun jo ringe efter dig ...
Lav en aftale om at hun ringer til dig eller sender dig en sms. Hvis du begynder at ringe hjem, så risikerer du at ramme det eneste tidspunkt, hvor han måske smågræder lidt og så bliver både du og hende ked af det. Så lav en aftale om at hun giver dig løbende besked om hvordan det går, så du skal slappe af og nyde festen I er til :o)
Held og lykke med det og rigtig god fest.
Rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske