Svar: Er jeg en hønemor?
1. december 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Signes mor
Nu er jeg ikke glad for at skulle lægge mig ud med hverken dig eller din mand og derfor får du mig heller ikke til at tage parti, for nogen af jer. Når jeg rådgiver nu, så er det derfor ud fra hvad jeg tænker Signes behov er, fordi jeg som sundhedsplejerske arbejder som "barnets advokat" ... :o)
Helt overordnet set, så mener jeg ikke at børn har brug for at komme på ferie væk hjemme fra, før de er så gamle at de selv kan give udtryk for at det vil de gerne. Det betyder naturligvis ikke at man ikke sagtens kan gøre det, man skal så bare være opmærksom på at der så er mere tale om de voksnes behov, end om barnets behov. Og der er for mig at se også forskel på om man taler ferie, forlænget weekend eller en enkelt overnatning.
Med den alder Signe har, kan det være helt relevant at prioritere sig selv og sit parfold så højt, at man vælger at lade barnet blive passet nogle timer eller en enkelt overnatning. Det handler altså om at man har brug for at kunne være sammen som par en enkelt aften, at man kan tage ud at spise, nyde en romantisk middag, bare sidde og sludre, gå i byen eller hvad man nu har lyst til og hjemme gå i seng, elske med hinanden fuldstændig uforstyrret, sove længe næste morgen osv. Alt det som er vigtigt for at et parforhold kan fungere.
I nogle familier prioriteres børnene så højt, at parforholdet glipper og sker det i for lang en periode, så er det måske en medvirkende årsag til at nogen bliver skilt ... I det perspektiv er det derfor rigtig vigtigt at man som voksne lader sit barn passe en gang imellem, fordi man skal prioritere sit parforhold og ikke kun forældreskab :o) I sidste ende har barnet trods alt bedst af at bo sammen med både mor og far, i et forhold der fungerer.
Med den alder Signe har, vil hun også sagtens kunne blive passet af bedsteforældre. Det vil ikke skade hende, hvis det er personer hun kender godt og som vil hende rigtig gerne. Børn har primære omsorgspersoner, som normalt er mor og far, men børn har også sekundære omsorgspersoner, som ofte er bedsteforældre, dagplejer, pædagoger eller lignende, som tager sig af barnet og hjælper barnet, når mor og far ikke er til stede.
Hun er dog stadig så lille at hun ikke kan forholde sig til tid, hun ved ikke hvad klokken er og hun kender ikke ugedagene. Hun ved ikke hvad det betyder at "mor og far kommer på søndag". Derfor skal det naturligvis være en overskuelig periode at hun skal passes og hvis farmor og farfar er glade for hende og hun virker tryg ved dem, så vil de sagtens kunne passe hende en enkelt overnatning. I kan f.eks. være sammen om eftermiddagen, drikke kaffe, sidde og sludre lidt, og så kan I tage af sted og farmor og farfar kan passe hende om aftenen og om natten og så kan I mødes og hente hende igen næste formiddag.
Hvis farmor og farfar gerne vil passe jeres datter i campingvogn og synes det er sjovt, så sker der ikke noget ved at I afleverer hende til dem der og henter hende igen. Det kan hun godt klare, selvom hun ikke er ældre end hun er. En anden mulighed er at I afleverer hende hos dem, eller de kan passe hende hjemme hos jer - men det giver naturligvis ikke samme frihed i forhold til at I skulle prioritere jer selv :o)
Jeg synes overvejelsen omkring pasning skal vurderes ud fra hvad behovet handler om, hvis behov det er og hvorfor.
Der er ingen tvivl om at farmor og farfar forguder den lille pige og gerne vil hende det bedste. Det er sandsynligvis også derfor farmor bliver så opslugt at pigebarnet, at hun fuldstændig overser dig - hvilket naturligvis er problematisk, men sådan hun sikkert bare og det får du svært ved at lave om på.
Der er heller ingen tvivl om, at det som udgangspunkt er godt at børn har kontakt med deres bedsteforældre. Det at knytte bånd mellem barn og gammel har stor værdi i mange henseender og det er vigtigt, at jeres datter har kontakt til sine farforældre og bruger tid sammen med dem.
Man skal altså hele tiden opveje fordele og ulemper og prøve at finde en balance. For naturligvis kan hun blive passet, men hvis man også skal tage hensyn til hendes alder, udvikling osv. så behøver hun jo ikke komme på ferie flere dage. Der kan sagtens være tale om timer eller en enkelt nat, og det kan fint planlægges, så det tilgodeser alle parters behov.
Hvis bedsteforældrene har svært ved at have hende hjemme, fordi de er bange for at ting går i stykker, eller de ikke kan aktivere hende nok, eller hvis de prioriterer at tage hende med ud, fordi de gerne vil vise hende frem (jeg ved godt at det klinger forkert, men måske er det sådan de har det), så kunne man jo tale om at jeres datter i kraft af sin alder, har behov for også at få lidt ro. Hun har brug for at være hjemme, få mad på faste tidspunkter, få sin søvn osv. og at det vil være dejligt for hende at kunne finde roen hjemme hos dem om aftenen. En tur i byen, kunne så f.eks. være en tur i zoologisk have et par timer næste formiddag, hvor hun også er mest frisk til det, - og så kunne I alle sammen mødes derefter og hun kunne komme med hjem.
For mig at se, er der altså ikke tale om enten eller, man kan godt finde en gylden middelvej, som tilgodeser flere parter:o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, pas rigtig godt på hinanden alle sammen og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske