Svar: Overnatning uden far og mor - del II
24. marts 2015
Alder:
3 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, jeg vil gerne prøve at uddybe:)
Som udgangspunkt mener jeg ikke, at man får noget ud af at presse barnet til at sove ude, hvis barnet ikke viser sig parat og ikke har lyst. Man kan ikke på den måde "hærde barnet til fremtidige overnatninger". Derfor er det rigtig godt og altid det bedste udgangspunkt, hvis barnet selv giver udtryk for, at det f.eks. gerne vil prøve at sove hjemme hos bedstemor og bedstefar.
Når det så er sagt, så ved jeres dreng jo ikke, at det overhovedet er en mulighed. Han går slet ikke med de overvejelser, og derfor kan der gå lang tid, før han siger, at han har lyst til det. Hvis I forældre derfor synes, at det kunne være rart med en aften/nat alene, og I har brug for lidt tid sammen, så er der ikke noget i vejen for, at I lader ham passe hjemme hos bedsteforældrene en enkelt nat, med den alder han har og det tætte forhold, de har til hinanden.
Da han er vant til, at mormor og morfar passer ham hos jer, så kan det godt være en mulighed at tale med ham om, hvorvidt han har lyst til at prøve at sove hjemme hos dem.. Men I skal her så være opmærksomme på, at han måske vil blive ked af det og gerne vil køres hjem eller gerne vil have at I kommer, og det skal der så være plads til. Han vil godt, med den alder han har kunne sige, at han har lyst, og i situationen lyder det super hyggeligt - men når så mørket falder på, og han er et andet sted, så er det måske ikke så hyggeligt alligevel, og her er det så vigtigt ikke at presse noget igennem - for det kan så faktisk give udfordringer senere hen…
Som du beskriver det hele, så synes jeg dog godt, I kan forsøge:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske