Præmatur pige, motorik, søvn mv.

19. maj 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Præmatur pige, motorik, søvn mv.

Hej Helen

Vi har en datter der er ekstremt præmatur (26.1) og korrigeret 5.5 mdr gammel.

Hun har haft et fint forløb, uden særlige komplikationer - både på neo og efterfølgende herhjemme. Dog har hun er grad 3 blødning - som indtil videre ikke har givet følger. Til kontrol 4 mdr korrigeret fandt læge og fys hende helt fin, og alderssvarende udviklingsmæssigt og motorisk - svarende til korrigeret alder.

Nu kommer vi så til det ene af vores spørgsmål/bekymringer -
Josefine er stadig ikke begyndt at trille/rulle rundt og har heller ikke opdaget sine fødder endnu. Hun viser heller ikke tegn til at ville igang.

Hun ligger fint på maven, kan ligge der længe og også tage legetøj i hånden derfra. Hun kommer også fint op i strakt arm og kan løfte hovedet højt og kigger meget rundt. På ryggen spræller og sparker hun lystigt. Kan bytte ting fra den ene hånd til den anden og tage legetøj op.

Jeg prøver at motivere hende til at vende sig ved at ligge legetøj uden for rækkevidde, ligge hende på siden og strække hendes arm,krydse hendes ben over osv. men hun triller tilfældigt tilbage på ryggen igen.

Hun er meget glad for at stå (hvor vi holder hende let under armeme), laver også lidt hoppelignende bevægelser.
Hun sidder fint og holder sig i den høje stol og tager også fra med armen hvis hun sidder i fx. sofaen og tipper til ene side.

Er der mon noget jeg ellers kan gøre for at motivere hende, og kan der være noget motorisk galt ?

Det andet spørgsmål -
Er hun mon ved at få tænder ?? - hun er de sidste 14 dage blevet lidt pylret, specielt om aftenen og det er efterhånden rigtig svært at få hende til at sove.

Vi putter hende ved 20-21 tiden, efter mælk og hygge(ro) og under spisningen falder hun som regel næsten i søvn.
Det har hele tiden været sådan at vi stille og roligt kunne liste i seng med hende, men sådan er det ikke længere.

Nu er hun nærmest blevet uregerlig, det bliver værre og værre fra vi begynder på at pusle hende til natten, nattøj, vaskes mv, hun vil ikke rigtig spise sin mælk og kaster sig rundt, går helt i bro nogle gange og selvom hun indimellem falder i søvn på armen, er hun lynhurtigt vågen igen. Det er næsten somom ...

Annonce

... hun kæmper mod søvnen.

Når vi så forsøger at liste hende i seng vågner hun op med det samme, og begynder at græde og er meget urolig. Hun kan ligge i søvne og mosle rundt mens hun giver sig og det ender altid med at hun vågner og er rigtig ked af det.

Vi har prøvet at lade hende ligge lidt, vi har taget hende op med det samme, vi har siddet ved hende, vi har siddet med hende, mor har ligget med hende og holdt tæt - så bliver hun helt hysterisk.

Det er fungere bedst er at mor går i seng med hende og bare ligger og nusser lige så stille til Josefine sover. Så gælder det om at liste sig ud af soveværelset, vågner hun starter det hele forfra. Det samme gælder når vi løfter hende over i sin egen seng.

Jeg ligger jo gerne med hende til hun sover, hvis det er det hun har brug for, men vi er selvfølgelig lidt bekymrede for denne pludselige adfærdsændring.

Samtidig er hun jo meget præmatur, så det "letteste" ville være at skyde skylden på det. Men når hun nu ellers ikke har haft de problemer er vi lidt usikre på om det kunne skyldes noget andet.

Hun virker heller ikke som om hun har ondt i ørene.
Vores hverdag er stille og rolig og der er ikke sket nogle forandringer eller lign. der kunne påvirke hende

Om dagen sover hun fint ude i sin barnevogn (2 - 3 lurer af 1-2 timers varighed) Hun har hele tiden haft et stabilt søvnmønster og har sovet igennem de sidste 2 måneder.

Hun spiser nan 1 og skemad (grød, kød, mos, grønt ect), (3 måltider) og lidt frugt indimellem. Hun har efter råd fra sh.pl fået skemad siden hun var 3 mdr korrigeret. Følger fint sin egen vækstkurve og er ellers sund og rask.

Hun har ikke vist tegn på sanseintegrationsproblemer af nogen art, og er altid glad og meget afbalanceret og velfungerende på alle områder - hvilket også vores sundhedsplejerske mener.

Håber du kan hjælpe os med at løse problemerne, eller i hvert fald gennemskue hvad der sker.

Specielt soveproblemerne volder bekymringer, da man jo hører sande skrækscenarier om hvor galt det kan gå ...
selvfølgelig er motorikken også noget vi bekymrer os om - men ellers klarer hun sig så fint synes vi ..

De bedste hilsner

Josefine, Marlene og Henrik

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland