Triller ikke - 6 mdr.

11. januar 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Triller ikke - 6 mdr.

Kære Helen,

Vi har haft glæde af dine svar på vores tidligere spørgsmål, og nu har vi igen brug for kyndig vejledning.

Vores datter er nu blevet 6 måneder, og hun trives umiddelbart godt, men vi er en smule bekymrede over at hun ikke bevæger sig særlig meget, når hun ligger på gulvet, ligesom hun overhovedet ikke triller, hverken fra mave til ryg eller fra ryg til mave. Det skal lige understreges at hun er en stor på på 10,2 kg og 72 cm, hvad der måske kan have indflydelse på sagen?

Vi lægger hende så meget på maven, som vi kan komme til, og det kan hun godt lide, men hun ligger stort set altid på albuerne og kommer sjældent op på strakte arme. Hvis der er noget legetøj hun ikke kan nå, ligger hun bare og kigger på det eller begynder at klynke - hun møver sig ikke frem mod det.

Hun kan næsten sidde selv uden støtte, men vælter dog forover efter et stykke tid, eller hvis hun bliver for ivrig, så hendes ryg er ikke helt stærk nok endnu. Vi er dog begyndt at sætte hende i en høj stol under de tre daglige måltider, ellers er det svært at få hende til at spise.

For at træne hendes ryg og øve bevægelse laver vi hver dag et par øvelser med hende fra bogen "Leg med din baby". Når jeg triller ...

Annonce

... med hende, følger hun rigtig fint med i bevægelsen fra ryg til mave, men når hun skal trille fra mave til ryg, er det ligesom om, at hun stritter i mod, som var hun bange for at vælte. Det skal understreges, at hun aldrig er væltet rundt og fx slået hovedet, så jeg ved ikke hvad hun kan være bange for? Vi laver øvelserne både med og uden tøj på, og det går klart bedst, når hun ikke har tøj på.

Det går også rigtig godt, når en af os har hende med i vores badekar. Så spjætter og plasker hun helt vildt og triller fint fra mave til ryg - selvfølgelig mens vi holder hende oven vande. Hvis vi kun hælder en smule vand i vores badekar og lægger hende på maven, møver hun sig frem i vandet og forsøger at komme op på alle fire. Hun elsker med andre ord at være i vand, men vi bor pt. i USA og her skal babyer være 6 måneder inden de må deltage i babysvømning, så det har vi ikke prøvet endnu.

Jeg ved godt, at ikke alle børn kan de samme ting på samme tid, men er det et problem, at hun ikke bevæger sig særligt meget, når hun ligger på gulvet, og at hun overhovedet ikke triller? Og er der noget vi kan eller skal gøre anderledes for at tilskynde hende til at bevæge sig mere?

På forhånd tak!

Mange hilsner
Ane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder