Fast rytme og udvikling

27. juni 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Fast rytme og udvikling

Hej Helen,

Du har givet gode råd før, så nu prøver jeg igen...
Det går i det store hele godt, han trives og er næsten altid i godt humør...

For 3 uger siden lavede jeg om på hans rytme i forhold til søvn og mad (læste dine råd til andre med børn i nogenlunde samme alder) så han nu kun sover 2 gange istedet for 3. - Jeg ændrede rytme, fordi jeg synes han sov dårligt max. 45 min pr. lur og stadig var meget træt, samtidig med at han at han vågnede tidligere og tidligere.:o(

Den nye rytme, samt indkøb af tremmeseng og mørklægningsgardiner gjorde at vi fik en meget friskere dreng, der spiste bedre, både flaske og mos/grød og nu kan sove til 7... :O)

MEN de sidste par dage er det gået i koks - han vågner igen efter max. 45min og er meget ked, han møver sig rundt (undtagen i barnevogn hvor han har sele på = hysteri) han er tydeligt træt, øjnene er lukket, og piver på den trætte måde :o)

Jeg kan med nus og vuggende/rokkende bevægelser og kærtegn på ryggen i 1/2 time få ham til at sove igen, MEN jeg kan ikke gå fra ham... Så vågner han! Om natten sover han fint, fra ca.kl.19 til 5-6, hvor han får en flaske og næsten altid sover videre...

Vores "ønske"rytme ser således ud:
5-6 flaske med 150 ml mme
7-8 vågen, morgengrød ell. yougurt
9-10 puttes med flaske 100ml mme (søvnbehov=ca.1½time)
ca.12 ...

Annonce

... Frokost
13-14 puttes med 200ml mme (søvnbehov= 2-3 timer)
18 aftensmad med familien
19-20 bad, og putning med flaske 200ml mme
ca.23 natflaske 200ml mme (blir ikke altid spist)

Jeg ved ikke om jeg er for firkantet med at der skal være en fastsat rytme, men de perioder hvor vi ikke har haft det, synes jeg ikke han trives rigtigt og JEG bliver mere usikker,- på mig selv, det jeg gør og på hans signaler, når jeg ikke har en plan i hovedet. Enkelte dage kan selvfølgelig afvige, hvis vi har gæster eller er ude, men jeg prøver så vidt muligt at planlægge disse dage, så der ikke er for mange i træk.
(håber du forstår det på den rigtige måde, og ikke tænker at jeg er underlig)

Hvad kan jeg gøre anderledes?

Jeg ved godt man ikke kan sætte tid på deres søvnbehov, men de dage hvor han følger "planen" fungerer han bare meget bedre.
Han har på selv gode dage, svært ved at være vågen/frisk i mere end 2 timer. Er det normalt?

- Der er fuld knald på ham i disse timer, smiler, basker vildt med arme og ben, pludrer, ruller fra ryg til mave og møver sig rundt...

Hvordan stimulerer jeg bedst hans udvikling, motorisk men mest sprogligt med den alder han har?

Tak for din tid
Mette

PS: Pinligt at være mor til 3 og næsten færdig uddannet pædagog og stadig være i tvivl om optimal trivsel og udvikling....!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder