Brev:
Fast rytme og udvikling
27. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Fast rytme og udvikling
Hej Helen,
Du har givet gode råd før, så nu prøver jeg igen...
Det går i det store hele godt, han trives og er næsten altid i godt humør...
For 3 uger siden lavede jeg om på hans rytme i forhold til søvn og mad (læste dine råd til andre med børn i nogenlunde samme alder) så han nu kun sover 2 gange istedet for 3. - Jeg ændrede rytme, fordi jeg synes han sov dårligt max. 45 min pr. lur og stadig var meget træt, samtidig med at han at han vågnede tidligere og tidligere.:o(
Den nye rytme, samt indkøb af tremmeseng og mørklægningsgardiner gjorde at vi fik en meget friskere dreng, der spiste bedre, både flaske og mos/grød og nu kan sove til 7... :O)
MEN de sidste par dage er det gået i koks - han vågner igen efter max. 45min og er meget ked, han møver sig rundt (undtagen i barnevogn hvor han har sele på = hysteri) han er tydeligt træt, øjnene er lukket, og piver på den trætte måde :o)
Jeg kan med nus og vuggende/rokkende bevægelser og kærtegn på ryggen i 1/2 time få ham til at sove igen, MEN jeg kan ikke gå fra ham... Så vågner han! Om natten sover han fint, fra ca.kl.19 til 5-6, hvor han får en flaske og næsten altid sover videre...
Vores "ønske"rytme ser således ud:
5-6 flaske med 150 ml mme
7-8 vågen, morgengrød ell. yougurt
9-10 puttes med flaske 100ml mme (søvnbehov=ca.1½time)
ca.12 Frokost
13-14 puttes med 200ml mme (søvnbehov= 2-3 timer)
18 aftensmad med familien
19-20 bad, og putning med flaske 200ml mme
ca.23 natflaske 200ml mme (blir ikke altid spist)
Jeg ved ikke om jeg er for firkantet med at der skal være en fastsat rytme, men de perioder hvor vi ikke har haft det, synes jeg ikke han trives rigtigt og JEG bliver mere usikker,- på mig selv, det jeg gør og på hans signaler, når jeg ikke har en plan i hovedet. Enkelte dage kan selvfølgelig afvige, hvis vi har gæster eller er ude, men jeg prøver så vidt muligt at planlægge disse dage, så der ikke er for mange i træk.
(håber du forstår det på den rigtige måde, og ikke tænker at jeg er underlig)
Hvad kan jeg gøre anderledes?
Jeg ved godt man ikke kan sætte tid på deres søvnbehov, men de dage hvor han følger "planen" fungerer han bare meget bedre.
Han har på selv gode dage, svært ved at være vågen/frisk i mere end 2 timer. Er det normalt?
- Der er fuld knald på ham i disse timer, smiler, basker vildt med arme og ben, pludrer, ruller fra ryg til mave og møver sig rundt...
Hvordan stimulerer jeg bedst hans udvikling, motorisk men mest sprogligt med den alder han har?
Tak for din tid
Mette
PS: Pinligt at være mor til 3 og næsten færdig uddannet pædagog og stadig være i tvivl om optimal trivsel og udvikling....!