Brev:
Er udviklingen gået i stå?
24. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Er udviklingen gået i stå?
Kære Helen,
Ja, så er det mig igen...
Lærke runder de 22 uger på fredag (dvs. 18 uger korrigeret), og jeg synes bare at ALT står stille ift. hendes udvikling... eller ligefrem går baglæns, og det virker bare SÅ foruroligende for en i forvejen overnervøs pylremor (mig!).
Hun har ellers været så dygtig og har til trods for 4 mdrs kolik fulgt udviklingsskemaet godt, men nu sker der bare ikke noget, og når jeg ser hende sammen med jævnaldrende f.eks. i mødregruppe virker hun meget passiv i forhold til de andre.
For bare 1 md. siden gik hun helt amok under aktivitetsstativet og i kravlegården, hvor det ofte lød som om vi havde et helt orkester på besøg. Nu kan hun ligge musestille med armene ud til hver side og bare kigge... og det kan hun sagtens gøre i 10 minutter eller mere. Også selvom vi ofte ligger der sammen med hende.
Hun ruller heller ingen steder, hverken den ene eller den anden vej eller om på siden. Ved godt hun ikke SKAL kunne det endnu, men hun viser heller ingen interesse for det. Legetøj der ligger lidt bag hendes hoved men indenfor synsvidde kigger hun overhovedet ikke efter. Hånd-øje koordinationen er fin og hun er god til at håndtere legetøj. Det bliver vendt og drejet og studeret og spist! Men for det meste er det legetøj vi tilbyder hende, og sjældent noget hun har taget på eget initiativ, selvom muligheden er der.
Hun er ellers ferm til at ligge på maven, og kommer fint op på strakte arme, omend de er lidt ude fra kroppen. Hun prøver af og til at løfte numsen, men kan ikke, og tager så hovedet til hjælp og så kan hun lidt, men bliver tosset fordi hun så ikke kan få løftet hovedet! Men denne tendens er også gået i sig selv de sidste par uger.
Hun snakker meget og har altid snakket, smasket og smækket meget med tungen. Men hvor hun før talte til os og afventede svar, kan hun nu ligge og "synge" og tale til ingenting (også i bælgragende mørke om natten), eller hun kan spytte babsen ud og fortælle en historie til den (babsen altså!) istedet for at spise, når hun bliver ammet.
Vi synes også begge hun er blevet sværere at få kontakt til, men mener det måske nok er fordi ALT MULIGT ANDET er mere spændende end mor og far!
Jeg ved godt, der sker en hel masse lige nu, og at hun jo korrigeret ligger tæt på 19-ugers springet. Men kan det virkelig passe, at hun nærmest er gået i stå og har ændret sin adfærd så meget? Hun bruger jo stort set ikke sin krop på legetæppet, heller ikke selvom vi opfordrer til leg og hjælper hende... hun ligger bare helt stille og kigger det meste af tiden.
Kan denne ændring i hendes adfærd være stilhed før stormen, og før vi får set os om ruller hun rundt i hele stuen og laver ballade?
Ellers trives hun fint vækstmæssigt, er begyndt at tage godt fra af frokost-grøden (vi holder lige pause fra kartoffelmosen, som gav søvnløse nætter), og er superdygtig til at drikke af kop.
Håber du endnu engang kan mane til ro i mit sind.
Kærlig hilsen
Lærkes mor