Korte lure og stort energiniveau

20. november 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Korte lure og stort energiniveau

Hej Helen.

Vi har en datter der blev født d. 26 juni - lidt over termin, velskabt, dejlig og med et energiniveau der brager derudaf :)

Jeg skriver fordi vi generelt har svært ved at få hende til at sove i løbet af dagen, hvis det ikke er i Ergobaby eller (efter noget træning) i autostolen på barnevognsstativet og når hun sover, så er det kun ca. 30 minutter. Vi har haft et par gange hvor det bliver til ca. halvanden time men det er desværre undtagelsen frem for reglen.

Søvn er hvad det er og vi gør hvad vi kan for at introducere søvnrutiner men en ting der undrer mig meget er at når hun vågner, begynder hun efter ret kort tid at trække vejret hurtigt og lyder som om hun er frustreret, hun skriger (ikke græder) og vil op. Så snart hun har øje på en af os, giver hun tegn til at ville op med at skyde armene bagud og løfte hagen op og bruge maven. Hun bevæger sig hele tiden og har generelt i løbet af dagen ikke nogle ...

Annonce

... stillestunder, måske med undtagelse af lige når hun vågner op i ca. 15 minutter.

Hun spiser (mors mælk) lidt utidigt men har indtil for 14 dage siden (ved sidste vejning) været godt over medianen for vægt/alder, så vi har ikke mistanke om at der mangler noget der, selvom hun hapser både legetøj og fingre så snart det er omkring hende (hun trækker sågar vores fingre op for at sutte på dem).

Ellers kigger hun rundt, på alt og alle, smiler og er ellers glad, men meget urolig og som sagt med hurtige åndedrag, som om hun faktisk virker lidt stresset eller overbegejstret. Vi forsøger ikke at stimulere hende så meget, men hun virker besat af, at der skal ske noget. Hun bevæger også hele tiden arme og ben - meget mere end andre babyer på hendes alder og kaster ofte benene op for efterfølgende at lade dem falde meget tungt ned. Hun er som sagt meget interesseret i alt og følger alt hvad vi spiser og rækker ud efter det.

Hilsen
Far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder