Brev:
Døgnrytme og udvikling - 8 mdr.
14. august 2005
Alder:
8 mdr.
Døgnrytme og udvikling - 8 mdr.
Kære Helen
Alex er nu 8 måneder, og vi har stadig ingen stabil rytme..........
Hvor meget skal/kan vi bestemme tidpunkter for søvn/kost?
Alex sover ”hulter til pulter”, og er bestemt ikke glad for at enten blive vækket eller få at vide han skal sove mere – hvilket han så heller ikke gør! Sover han endelig længe formiddag og vi tror han er klar til kun 2 lure, ja så korter han bare den næste ned, og kan stadig ikke holde ud til sengetid ved 19:30 tiden. Dermed rykker han også meget rundt på sine spisetider, som vi ellers forsøger at fastholde. Han er ikke så ”pylret” om dagen mere, men virker ikke i hobla, når han sover så rodet.
Om morgenen bliver han først ammet og får grød bagefter (får ikke altid en hel portion, da jeg stopper med at tilbyde ham mere, når han et stykke tid har siddet og kikket rundt efter alt muligt andet). Er det for meget på en gang? Kan jeg fortsætte med at amme Alex om morgenen (ammer kun morgen), så længe han vil, selvom jeg er gravid igen?
Når vi tilbyder ris/pasta/kartoffel-bidder – hvordan så med smørklat og mælk som han jo ellers får i kartoffelmos?
Alex kravler nu baglængs på knæene (har møvet siden 6½ måned). Er det okay at han tager den tid han har brug for til at finde ud af at komme fremad? (vi støtter det han vil være med til) . Fremad kommer han ”kun” på numsen!!! J
Vi har lagt mærke til at hans mave er meget udspielet efter et måltid – står op over sternum. Er det normalt eller forspiser han sig? Det kan ofte godt lyde som om, der står mad og ”kører” i spiserøret, når han bøvser og det sker at han gylper. Vi oplever aldrig at han lukker munden og vender hovedet væk fra skeen. Han kan godt tage en mundfuld og så kikke efter katten eller andet rundt omkring, men tager imod endnu en skefuld. Tolker vi ham forkert? Er det reelt hans måde at sige på, at han ikke vil have mere selvom han pænt tager imod endnu en skefuld?
På forhånd 1000 tak
Mor & Far