Døgnrytme og udvikling - 8 mdr.

14. august 2005

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Døgnrytme og udvikling - 8 mdr.

Kære Helen

Alex er nu 8 måneder, og vi har stadig ingen stabil rytme..........

Hvor meget skal/kan vi bestemme tidpunkter for søvn/kost?
Alex sover ”hulter til pulter”, og er bestemt ikke glad for at enten blive vækket eller få at vide han skal sove mere – hvilket han så heller ikke gør! Sover han endelig længe formiddag og vi tror han er klar til kun 2 lure, ja så korter han bare den næste ned, og kan stadig ikke holde ud til sengetid ved 19:30 tiden. Dermed rykker han også meget rundt på sine spisetider, som vi ellers forsøger at fastholde. Han er ikke så ”pylret” om dagen mere, men virker ikke i hobla, når han sover så rodet.

Om morgenen bliver han først ammet og får grød bagefter (får ikke altid en hel portion, da jeg stopper med at tilbyde ham mere, når han et stykke tid har siddet og kikket rundt efter alt muligt andet). Er det for meget på en gang? Kan jeg fortsætte med at amme Alex om morgenen (ammer kun morgen), så længe han vil, ...

Annonce

... selvom jeg er gravid igen?

Når vi tilbyder ris/pasta/kartoffel-bidder – hvordan så med smørklat og mælk som han jo ellers får i kartoffelmos?

Alex kravler nu baglængs på knæene (har møvet siden 6½ måned). Er det okay at han tager den tid han har brug for til at finde ud af at komme fremad? (vi støtter det han vil være med til) . Fremad kommer han ”kun” på numsen!!! J

Vi har lagt mærke til at hans mave er meget udspielet efter et måltid – står op over sternum. Er det normalt eller forspiser han sig? Det kan ofte godt lyde som om, der står mad og ”kører” i spiserøret, når han bøvser og det sker at han gylper. Vi oplever aldrig at han lukker munden og vender hovedet væk fra skeen. Han kan godt tage en mundfuld og så kikke efter katten eller andet rundt omkring, men tager imod endnu en skefuld. Tolker vi ham forkert? Er det reelt hans måde at sige på, at han ikke vil have mere selvom han pænt tager imod endnu en skefuld?

På forhånd 1000 tak
Mor & Far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.