Overgang til rigtig mad og barsel med far + det løse

17. august 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Overgang til rigtig mad og barsel med far + det løse

Kære Helen

Tak for dit tidligere svar. Vi har nu samlet lidt til bunke, og kunne godt bruge dine input igen :)

Vi har læst din bog om gråd og trøst, og kan genkende mange punkter i forhold til såkaldte High need babies. Udover at han ikke sover mere end 30 min. Af gangen, bliver han nemlig meget hurtigt utilfreds i situationer, fx når vi placerer ham på maven/kravlestilling. Her brokker han sig højlydt i forme af Mange korte gråd på 5-6 sekunder. Her taler jeg til ham, og forsøger at aflede gråden med legetøj. Det hjælper i måske 10 sekunder af gangen, hvorefter han begynder at brokke sig igen.

Bør jeg i stedet tage ham op? Og evt. lave andre aktiviteter? Jeg laver dagligt 45 minutters forskellig motoriklege, men jeg forestiller mig også, at han gerne snart må kunne “lege” lidt selv - men jeg ved ikke om jeg bør håndtere det anerledes, når han nu bliver så frustreret. Han står pt. ofte på alle fire og rokker. Han falder dog på maven, hvis han løfter en arm og griber efter legetøj.

Generelt bliver han fortsat nemt ked af det, når han ikke er i hænder. Hvis jeg har bærer ham i armene - og ikke i sele eller vikle - er han næsten altid glad og tilfreds, og han smiler rigtig meget.

Vi er dog bekymret ...

Annonce

... for hans sprog, idet han i de sidste 1 1/2 måned slet ikke har pludret så meget, som han gjorde i en kort periode inden. Han grynter, klynker og brokker sig en del. Han elsker når jeg synger for ham, så det gør jeg ofte. Derudover taler jeg med ham, når han er vågen (fortæller hvad jeg laver, hvad jeg ser på/tænker, stiller spørgsmål osv.) Når han en gang i mellem kommer med en slags pludren, efterligner jeg lyden og afventer hans “svar”. Men han følger ikke op. Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham igang igen?

Vi vil derudover høre dig, om du kunne hjælpe med et forslag til hvordan vi håndterer overgang til rigtig mad, og “afvænning” af bryst ifm. at min barsel slutter. Vores søn fylder 6 måneder i morgen, og jeg skal tilbage på arbejde om 6-7 uger, hvor far tager over. Vi er i tvivl om, hvordan vi konkret vænner ham til mere mad og mindre bryst, og om det er realistisk at nå inden jeg skal tilbage på arbejde.

Jeg har overvejet, om jeg i en periode bør tage en længere frokost, og tage hjem for at amme midt på dagen. Vi har din bog om mad, og kan derfor tage udgangspunkt i den forhold til opskrifter. Han får pt. grød én gang dagligt.

Beklager den lidt rodede fremstilling!

Venlig hilsen
en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år