Baby klynker hele tiden

22. juli 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Baby klynker hele tiden

Kære Helen

Nu er der gået lidt tid siden jeg sidst skrev. Nu har jeg igen brug for råd vedrørende vores søn, som klynker og smågræder det meste af sin vågentid.

Siden sidst har vires søn har været forbi børnelægen, som vurderede at hans kolik skyldes stor vægtstigning. Den er dog bremset og han tager nu meget lidt på (under 100 gram om ugen).

Hans kolik er overordnet set aftaget. Han græder stadig ofte og let, men ikke i så mange timer. Jeg har accepteret, at vi ikke har et barn vi kan placere på gulvet, imens vi laver praktiske ting, så problemet er ikke, at vi skal bære ham/lege med ham hele tiden. Jeg er snarere bekymret for, om han har ondt, og om det på sigt vil hæmme hans udvikling. Han klynker og semi-græder, hvis han ikke bliver båret (på den rigtige måde - dvs. man kan ikke selv sidde ned med ham, men man skal stå op og gå rundt). Det er muligt at aflede hans klynk i 1-2 min. ad gangen ved fx legetøj, og i lidt længere stræk når vi synger eller laver rytmik. Han kører dog hurtigt sur i en aktivitet, og klynker/græder indtil man har præsenteret ham for en ny han gider, eller bærer ham rundt i lidt tid.

Jeg forestiller mig, at det enten skyldes at han har ondt i maven eller at han er træt.

Jeg har i en periode prøvet at amme hver 3 time for at give maven ro. Men det har ikke hjulpet på hans utilfredshed. Jeg tror ikke han kan forblive mæt, da han kun vil amme 2-4 min på hvert bryst, hvorefter han nægter ved at lave flitsbue. Ofte nægter han helt at spise, medmindre jeg ammer ham i sengen.

Vi har også, som jeg beskrev i sidste brev, haft ...

Annonce

... en del udfordringer med at få ham til at sove længere lure i løbet dagen. Idet vi tager tid på hans søvn kan jeg konstatere, at han sjældent sover længere end 35 min. Når han vågner er han som oftest glad og smiler, han bliver dog hurtigt pylret og utilfreds igen.

Længden på luren forbliver kort uanset om han sover i slyngevuggen, barnevogn (Gående), selen eller sengen. Jeg kan enkelte gange få ham til at sove lidt længere i sengen, hvis han får lidt bryst når han vågner og vi har mørklægningsgardinerne nede. Oftest bliver han dog bare ked af det, hvis jeg forsøger. Det sker også en gang eller to om ugen, at han sover en 1-2 timers lur. Vi har dog ikke identificeret et mønster ifm. de lange lure.

Om natten sover han med mig i en dobbeltseng. Vi følger retningslinjerne for “samsovning”, idet værelset er koldt, sengen er stor og fast, han kan ikke falde ud da hans egen seng står ved siden af, ligesom vi ikke har dyner, puder, stofbleer og andet liggende i sengen. Han selv sover med en slags sovepose, da jeg er bange for at han sparker sin dyne over hovedet. Han sover mellem 9 og 11 timer om natten og en 4-5 korte lurer i løbet af dagen.

Derudover er vi begyndt at give ham lidt hirse- og quinoagrød.

Jeg vil høre om du har nogle råd til hvad hams utilfredshed skyldes? Jeg bliver oftest spist af med, at “alle babyer er forskellige” og “alle babyer græder”. Dette er jeg med på, men jeg har dog endnu ikke mødt nogen anden baby, som er lige så utilfreds som vores, så jeg er indstillet på at se lidt på hvad vi evt. kan gøre.

De bedste hilsner
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.