En meget aktiv baby

18. marts 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

En meget aktiv baby

Kære Helen,

Med en lille baby (5 måneder om 8 dage) i huset og som førstegangsmor, så er din brevkasse nærmest uundværlig.

Jeg har tidligere kontaktet dig da min lille søn ikke pludrede så meget - det gør han fortsat ikke. Lidt mere end før og der er generelt kommet mere lyd på ham, men jeg savner den tætte/nærværende "dialog" med ham. Det kan jeg godt glemme... hvilket leder mig hen til mit spørgsmål.
Han er enormt aktiv og allerede da han var knap 4 måneder trillede han fra ryg til mave. Han bruger sin krop meget og ligger ALDRIG stille. Kun hvis han får lov at se lyset fra fjernsynet, han er på vores arm og kan følge lidt med eller leger med et stykke legetøj.

Jeg fornemmer det hele hænger lidt sammen. Han har de sidste uger sovet meget dårligt. Faktisk både nat og dag, dog værst om dagen. Her sover han 30 min. af gangen og virker ikke udhvilet, men jeg kan ikke få ham til at sove igen. Han vågner ved at karte rundt og ...

Annonce

... når jeg kommer ind til ham, så kigger han hurtigt op og gå straks igang med at vende sig om på maven.

Generelt gælder det at det skal være vildt før det er sjovt. Og som mor, så savner jeg en bedre og mere nær kontakt med ham. Det er som om han er travlt optaget af omverden. Fx, så følger han alle der kommer ind i et rum og elsker at følge med når vi står at kigger ud af vinduet.

I weekenden var vi til familiefest med mange gæster og da min fætter tager min søn i armene, så begynder han at græde med tårer og han kommer tilbage i min favn. Det fortæller mig i hvertfald at han begynder at være meget mere opmærksom på om han er i min eller andres favn.

Men jeg kan godt blive bekymret for hans ‘sociale kompetencer’, da han er meget opmærksom på sine omgivelser og knap så meget på mig. Kan jeg gøre noget for at fange ham, således at jeg oplever at ‘vi taler samme sprog’, hvis man kan sige det?

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder