Motorisk udvikling 6 mdr

28. januar 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Motorisk udvikling 6 mdr

Kære Helen,

Nu til et spørgsmål vedrørende min datter på 6 mdr.

Jeg er lidt bekymret for hendes motoriske udvikling - dog mest ift at hun ikke vender sig.

Hun vender sig nemlig hverken fra mave til ryg eller fra ryg til mave på trods af at jeg øver med hende hver dag, og har gjort det længe. Hun har kun vendt sig fra mave til ryg et par gange hvor det er sket ved at hun "vælter", som jeg ved er sådan det starter, men det er kun sket få gange og efterhånden ved at være noget tid siden sidst.

Hun står nogenlunde fast på sine ben, men kun kort tid, og det er ikke hele kroppen som er "spændt", kun benene i kort tid. Overkroppen er sådan lidt foroverbøjet, når hun "står".

Hun sidder ikke selv endnu heller - det forventer jeg dog heller ikke. Hun sidder okay op ad os.

Da hun var et par måneder var jeg til kiropraktor med hende 5 gange, fordi hun sov dårligt og ikke var tilfreds - ofte var ked. Der fandt man noget i hendes nakke som blev udbedret.

Hun vil egentlig gerne ligge på maven og strækker også armene. Men hun rækker kun ud efter legetøj, som ...

Annonce

... hun kan nå og hvis hun ikke kan nå noget og ligger på ryggen, så triller hun heller ikke om på siden for at kunne nå det. Dette gør hun kun når hun griber fat i sine tæer og på den måde "vælter" om på en af siderne.

Ellers synes jeg hun trives - er glad, snakker, leger med sit legetøj og spiser godt. Ammes og får grød og mos og vand af kop

Sover ikke igennem - spiser flere gange om natten og sover 3 lure om dagen. Ikke lange - men nogle okay lure.

Når hun ligger på ryggen eller sidder ved en af os eller i sin baby indsats/skråstol kan hun finde på at virre med hovedet. Hun gør det ret ofte. Og når hun ligger ned følger hele kroppen med. Jeg har tænkt på, om det er fordi hun klør (hun har børneeksem) eller om det er fordi hun synes det er sjovt (hun smiler/griner ofte imens) eller om det er noget som egentlig burde bekymre os ? Med virre mener jeg, at hun drejer hovedet fra side til side. Og når kroppen følger med går ben og arme op og ned langs gulvet hvis det giver mening 😊

Ser frem til dit svar 😊

Med venlig hilsen
Moren til pseudotvillinger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig