Brev:
Motorisk udvikling 6 mdr
28. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Motorisk udvikling 6 mdr
Kære Helen,
Nu til et spørgsmål vedrørende min datter på 6 mdr.
Jeg er lidt bekymret for hendes motoriske udvikling - dog mest ift at hun ikke vender sig.
Hun vender sig nemlig hverken fra mave til ryg eller fra ryg til mave på trods af at jeg øver med hende hver dag, og har gjort det længe. Hun har kun vendt sig fra mave til ryg et par gange hvor det er sket ved at hun "vælter", som jeg ved er sådan det starter, men det er kun sket få gange og efterhånden ved at være noget tid siden sidst.
Hun står nogenlunde fast på sine ben, men kun kort tid, og det er ikke hele kroppen som er "spændt", kun benene i kort tid. Overkroppen er sådan lidt foroverbøjet, når hun "står".
Hun sidder ikke selv endnu heller - det forventer jeg dog heller ikke. Hun sidder okay op ad os.
Da hun var et par måneder var jeg til kiropraktor med hende 5 gange, fordi hun sov dårligt og ikke var tilfreds - ofte var ked. Der fandt man noget i hendes nakke som blev udbedret.
Hun vil egentlig gerne ligge på maven og strækker også armene. Men hun rækker kun ud efter legetøj, som hun kan nå og hvis hun ikke kan nå noget og ligger på ryggen, så triller hun heller ikke om på siden for at kunne nå det. Dette gør hun kun når hun griber fat i sine tæer og på den måde "vælter" om på en af siderne.
Ellers synes jeg hun trives - er glad, snakker, leger med sit legetøj og spiser godt. Ammes og får grød og mos og vand af kop
Sover ikke igennem - spiser flere gange om natten og sover 3 lure om dagen. Ikke lange - men nogle okay lure.
Når hun ligger på ryggen eller sidder ved en af os eller i sin baby indsats/skråstol kan hun finde på at virre med hovedet. Hun gør det ret ofte. Og når hun ligger ned følger hele kroppen med. Jeg har tænkt på, om det er fordi hun klør (hun har børneeksem) eller om det er fordi hun synes det er sjovt (hun smiler/griner ofte imens) eller om det er noget som egentlig burde bekymre os ? Med virre mener jeg, at hun drejer hovedet fra side til side. Og når kroppen følger med går ben og arme op og ned langs gulvet hvis det giver mening 😊
Ser frem til dit svar 😊
Med venlig hilsen
Moren til pseudotvillinger