Brev:
Pjevs eller utryghed?
19. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Pjevs eller utryghed?
Vores lille Anne er nu snart 6 måneder, og har udviklet sig til en - stort set - glad pige. Imidlertid har vi en stor diskussion om hvordan vi bør "tage" hende.
Hun er meget meget tryghedssøgende, og fx er pasning hos hendes mormor (som hun meget ofte ser) endt i en kæmpe skrigetur de gange vi har forsøgt. Allerhelst vil hun være hos mig ("moa") hele tiden. Hun kan til nød være hos andre i kort tid, men hun begynder hurtigt at vise, at hun er utilfreds ved at pive. Tager jeg hende ikke begynder hun at græde - om jeg så står lige ved siden af og snakker med hende.
Der er flere ting som jeg er uendelig træt af - og i bund og grund er det samme tema: nemlig at hun "hænger på mig". Fx - Vores putteritual tager nu fra kl. ca 20 til 22:30 hvor hun endelig falder i søvn. Vi render rundt og vugger hende stadig, og når hun endelig falder til ro sidder jeg hos hende og holder hende i hånden. Jeg kan først gå, når hun er så træt at øjnene er ved at falde helt i (og nogen gange skriger hun alligevel).
Jeg har også lagt mærke til, at de andre babyer i min mødregruppe sagtens kan ligge længe på legetæppet (alene eller sammme med andre) mens min Anne hurtigt blir utilfreds og vil op. Det foregår på samme måde som ovenstående.
Jeg prøver at sætte nogle grænser for hende. Men det lykkes mig ikke særlig godt. Hun starter med at pive - og hvis hun ikke får "sin vilje" kan hun finde på at stikke i det mest hjerteskærende skrig, og hun græder så tårerne står ud af øjnene på hende. Og så tager jeg hende op - jeg har svært ved at klare det, når hun reagerer sådan.
Det som jeg blir i tvivl om er, om hun reelt føler sig utryg - og HAR brug for at blive taget op. Eller om hun "bare manipulerer" med mig (ubevidst selvfølgelig). Det korte af det lange - hvis jeg er lige i nærheden - og hun kan se mig (eller jeg går ofte frem og tilbage og putter hende) kan hun så føle sig forladt og reelt være bange?
Det kan godt være, at det er et mærkeligt spørgsmål - men vi er noget uenige herhjemme... samtidig med, at jeg virkelig er træt af at hun altid vil hænge på mig. Jeg kan kun lave noget herhjemme, når hun sover...
Gør jeg hende en bjørnetjeneste, eller er den linie jeg kører den rigtige (altså med at tage hende op når hun piver etc) for at hun kan føle sig tryg?
På forhånd mange tak for dit "indput" til debatten herhjemme
;-)