Brev:
Uro, overstimulering samt at hæmme et barns udvikling
11. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Uro, overstimulering samt at hæmme et barns udvikling
Hej Helen.
Først og fremmest tak for en god brevkasse, som giver mig meget hjælp og inspiration.
Jeg er så heldig at være mor til Victor på 7 måneder. Han er en meget kvik dreng, som udvikler sig i et hastigt tempo.
Jeg skriver dagbog om, hvordan han udvikler sig, og jeg kan se, at der er sket en masse på det sidste. Næsten 3 mdr. gammel trillede han, og 4 mdr. gammel krøb han. Fra han var 6 mdr. og frem til nu, har han lært at pludre i stavelser (ba-ba-ba og ma-ma-ma), sætte sig op, kravle og rejse sig ved ting, hvor han står sikkert i adskillige minutter!! Det går lidt for hurtigt for hans far og jeg, og jeg er bange for, han heller ikke selv kan følge med.
Vi forsøger at undgå, at han kan komme til at rejse sig ved ting, da vi har fået at vide af en fysioterapeut, at det er bedst, at han ikke kommer til at gå for tidligt. Men det er nærmest umuligt! Da han kravler, kommer han jo hurtigt hen til en stol eller lign., og når vi fx lægger os hos ham på hans legetæppe, bruger han os som afsæt til at komme op at stå! Jeg synes måske også, det virker unaturligt at forsøge at hæmme en naturlig udvikling, men samtidig forstår jeg også godt fysioterapeuten. Men han finder jo selv på de ting, han gør, og vi forsøger ikke på nogen måde at presse på.
Hvad mener du?
Jeg oplever samtidig, at Victor ofte kører op og bliver hyperaktiv og meget højlydt. Når han og jeg bare leger herhjemme, er det ikke svært at se, hvornår han begynder at blive træt og få nok, men selvom jeg reagerer prompte, når han ofte at køre helt op, før jeg når at få ham gjort klar til en lur. Han siger høje lyde, basker med arme og ben, stirrer vildt og forsøger at kravle væk.
Når der er andre end hans far og jeg til stede, er det endnu værre, og så kan han pludselig blive helt ustyrlig og nærmest fraværende, mens han indimellem kommer med høje råb/skrig. Det skal lige siges, at han i løbet af de sidste par måneder er blevet mere og mere bange/reserverede overfor fremmede. Det går okay, hvis han er på min arm, men ellers begynder han at komme med paniske råb eller at græde.
Jeg bliver bekymret, fordi det er så ofte, han bliver urolig/overstimuleret, selvom vi forsøger at forebygge det, og det kommer samtidig så pludseligt. Og selve hans reaktion bekymrer mig, for det virker nærmest som om, han kortslutter! Han er en utrolig opmærksom og nysgerrig dreng, og det er som om, han tager ALT ind og ikke er i stand til selv at lukke af. Forsøger man at skærme ham, ved fx at holde ham ind til sig, hjælper det nogle gange, og andre gange protesterer han højlydt og bliver som en flitsbue og nærmest umulig at holde fast på.
Efter han har lært at rejse sig ved ting, kan han ikke længere finde ud af selv at falde i søvn i sin seng. Han rejser sig op ved tremmerne, så snart vi har lagt ham, derefter bliver han træt og sætter sig, så op igen osv., indtil han ender med at klynke/jamre og vifte panisk med armene. Og så må vi gå ham i søvne i vores arme, hvilket er ved at blive en dårlig vane.
Er det normalt, at børn reagerer så voldsomt, når de bliver trætte/overstimulerede?
Hvad kan vi gøre for at undgå det - eller for at hjælpe ham med ikke at køre op?
Og hvad kan vi gøre, når først situationen er opstået?
På forhånd mange tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Mette.