Uro, overstimulering samt at hæmme et barns udvikling

11. marts 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Uro, overstimulering samt at hæmme et barns udvikling

Hej Helen.

Først og fremmest tak for en god brevkasse, som giver mig meget hjælp og inspiration.

Jeg er så heldig at være mor til Victor på 7 måneder. Han er en meget kvik dreng, som udvikler sig i et hastigt tempo.

Jeg skriver dagbog om, hvordan han udvikler sig, og jeg kan se, at der er sket en masse på det sidste. Næsten 3 mdr. gammel trillede han, og 4 mdr. gammel krøb han. Fra han var 6 mdr. og frem til nu, har han lært at pludre i stavelser (ba-ba-ba og ma-ma-ma), sætte sig op, kravle og rejse sig ved ting, hvor han står sikkert i adskillige minutter!! Det går lidt for hurtigt for hans far og jeg, og jeg er bange for, han heller ikke selv kan følge med.

Vi forsøger at undgå, at han kan komme til at rejse sig ved ting, da vi har fået at vide af en fysioterapeut, at det er bedst, at han ikke kommer til at gå for tidligt. Men det er nærmest umuligt! Da han kravler, kommer han jo hurtigt hen til en stol eller lign., og når vi fx lægger os hos ham på hans legetæppe, bruger han os som afsæt til at komme op at stå! Jeg synes måske også, det virker unaturligt at forsøge at hæmme en naturlig udvikling, men samtidig forstår jeg også godt fysioterapeuten. Men han finder jo selv på de ting, han gør, og vi forsøger ikke på nogen måde at presse på.
Hvad mener du?

Jeg oplever samtidig, at Victor ofte kører op og bliver hyperaktiv og meget højlydt. Når han og jeg bare leger herhjemme, er det ikke svært at se, hvornår han begynder at blive træt og få nok, men selvom jeg reagerer prompte, når han ofte at køre helt op, før jeg når at få ham gjort klar til en lur. Han siger høje lyde, basker med arme og ben, stirrer vildt ...

Annonce

... og forsøger at kravle væk.

Når der er andre end hans far og jeg til stede, er det endnu værre, og så kan han pludselig blive helt ustyrlig og nærmest fraværende, mens han indimellem kommer med høje råb/skrig. Det skal lige siges, at han i løbet af de sidste par måneder er blevet mere og mere bange/reserverede overfor fremmede. Det går okay, hvis han er på min arm, men ellers begynder han at komme med paniske råb eller at græde.

Jeg bliver bekymret, fordi det er så ofte, han bliver urolig/overstimuleret, selvom vi forsøger at forebygge det, og det kommer samtidig så pludseligt. Og selve hans reaktion bekymrer mig, for det virker nærmest som om, han kortslutter! Han er en utrolig opmærksom og nysgerrig dreng, og det er som om, han tager ALT ind og ikke er i stand til selv at lukke af. Forsøger man at skærme ham, ved fx at holde ham ind til sig, hjælper det nogle gange, og andre gange protesterer han højlydt og bliver som en flitsbue og nærmest umulig at holde fast på.

Efter han har lært at rejse sig ved ting, kan han ikke længere finde ud af selv at falde i søvn i sin seng. Han rejser sig op ved tremmerne, så snart vi har lagt ham, derefter bliver han træt og sætter sig, så op igen osv., indtil han ender med at klynke/jamre og vifte panisk med armene. Og så må vi gå ham i søvne i vores arme, hvilket er ved at blive en dårlig vane.

Er det normalt, at børn reagerer så voldsomt, når de bliver trætte/overstimulerede?

Hvad kan vi gøre for at undgå det - eller for at hjælpe ham med ikke at køre op?

Og hvad kan vi gøre, når først situationen er opstået?

På forhånd mange tak for dit svar.

Med venlig hilsen
Mette.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina