Min søn på 6 måneder vil ikke spise

6. januar 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Min søn på 6 måneder vil ikke spise

Kære Helen

Tak for en rigtig god og hjælpsom brevkasse - her har jeg brugt mange timer i de søvnløse nætter 😊

Jeg har en søn fra d. 24/6-2020, som var en fin basse på 4330 gram ved fødslen.
Amningen blev hurtigt etableret og allerede efter 3 dage var han over sin fødselsvægt.

Men her stoppede det sjove så også.
Der gik kun et par uger, og så begyndte hans vægt at stå stille. Pludseligt begyndte han så at tabe sig. Ved hver amning blev han dybt ulykkelig. Det endte desværre med en 3 uger lang indlæggelse, hvor ingen læger fandt, at han fejlede noget.

Vi startede efterfølgende et forløb hos en børnediætist, som anbefalede os at overgå til flaske. Det var lettere sagt end gjort. Det tog 2 måneder, før han ville spise af flaske. Langsomt måtte jeg droppe amningen.

Desværre løste det ingen ting. Min søn blev fortsat ked af det ca. halvdelen af gangene, han skulle spise. Så blev vi forslået at gå i gang med grød og mos i en alder af 3,5 måned. Det gik fint. Han syntes det var sjovt - 2-3 gange. Og siden da (altså ca. 2,5 måned) bliver han også ked af det over det.

Jeg har læst alle dine bøger, og jeg har virkelig læst nettet tyndt om, hvordan vi kan skabe de bedste rammer for måltiderne. Men den eneste måde vi kan undgå, at han bliver ulykkelig er, hvis han selv får lov. Og det får ...

Annonce

... han! Men der kommer bare ikke rigtig noget ind i munden. Og det der gør, ryger ud igen.

Han spiser ca. 4-5 flasker a 100-140 ml mme i døgnet.
Før jul havde han dog en lille uge, hvor han pludseligt spiste 5-6 flasker a 150-200 ml. Men stoppede brat fra den ene dag til den anden.

Han bøvler ofte med maven, og får derfor movicol.
Han sover ikke særlig godt. Hverken om dagen eller natten - måske fordi han ikke er rigtig mæt? Han står op mellem 5 og 5.30, og vi putter ham igen mellem kl. 19 og 19.30. Han får 3 lure i løbet af dagen. Nogle gange på 45 minutter, andre gange 1 times tid.

Vi har prøvet ihærdigt med drømmetåre - men der bliver han endnu mere ulykkelig. Faktisk utrøstelig. Jeg har faktisk også prøvet igennem flere uger at gå helt firkantet efter nogle af de forslag til dagsrutiner, du har lagt. Men lige fedt er det.

Hvad pokker stiller vi op?
Han er begyndt at tabe sig igen (de sidste 3 uger).

Jeg er selvsagt bekymret for vægten, men mest af alt for, hvordan vi (og om vi) får ham til at acceptere skemad, så han får de vitaminer og mineraler, han skal.

Han sidder med ved alle måltider. Vi accepterer et nej. Vi prøver ihærdigt med “aaaah”, “mmmmmh”, “ammenam”. Osv.

På forhånd tusind tak for dit svar.

Kærlig hilsen
Den bekymrede mor, som synes hun vitterligt har prøvet ALT

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.