Skal vugges i søvn og problemer med mad

10. december 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Skal vugges i søvn og problemer med mad

Hej igen.

Tak for dit sidste svar - som jeg dog ikke kan få til at fungere i virkligheden, hvorfor jeg skriver igen.

Kort er problemet, at min datter kun kan falde i søvn når hun bliver vugget i søvn i favnen - hun er nu kommet over i sin tremmeseng, hvilket hun elsker for hun kan vende sig på siden og ligge med strakte arme og man kan se, at hun nyder det. Hun er dog stadig meget urolig og vågner flere gange om natten - nogle gange fordi hun er sulten, andre gange fordi hun lige skal op i favnen og nogle gange er hun bare VÅGEN og kan ikke lige falde til ro igen. Det blir til mange gange i løbet af natten.

Derudover er hun sulten flere gange om natten på trods af 3x grød/mos dgl. Jeg kan på ingen måde få mere i hende om dagen end jeg gør, og lige nu er der helt rod i hendes madmønster hvor hun nogle gange kun drikker 100ml og derefter begynder at skrige - først troede jeg det var fordi hun ikke ville have flasken, men hellere grød, men egentlig tror jeg nu, at det er fordi hun ikke er så sulten at hun kan tage alle de flasker som du anbefalede i din madplan sidst. Hun virker helt mæt ovenpå og gylper.

En dag ser typisk sådan ud:
05-07: en flaske mme

Annonce

... Grød m. frugt/grøntsagsmos 1 dl
12-13: -ll-
15-16: mme 200 ml
18-19: kartoffelmos 1 dl
23-24: mme 200 ml
02-03: mme ca 150 ml

Jeg har prøvet at give flere flasker, mere indhold og mere grød ad gangen, men det virker som om hun ikke kan have mere i maven ad gangen, da hun ikke vil tage mere.

Jeg har derfor nogle konkrete spørgsmål:

- Du skriver i din madplan, at jeg skal putte hende med en flaske, mener du en hel?? Hun kan ikke drikke imellem ovenstående måltider, måske 100 ml hist og her, men det er et sats om hun gider at drikke det, så lige nu går jeg hele tiden og laver flasker, hvor hun så bare tager halvdelen?

- Hvad kan være grunden til, at hun nogle gange bliver hysterisk og skriger når jeg giver hende flaske/grød, hvor hun hele tiden prøver at rejse sig op ad stolen (bøjer sig fremad)?

- Kan det være hun har en lille mavesæk og derfor ikke kan have mere mad ad gangen?

- Hvordan kan man vænne min datter til at falde i søvn i sin tremmesengen, vi har prøvet at lægge hende med putteritualer, bamse, klud og sidde og holde i hånd, men hun græder utrøsteligt, så vi ender altid med at tage hende op?

Håber du har nogle kloge ord. Glædelig jul til dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder