Brev:
Urolige nætter - 6 mdr.
17. oktober 2007
Alder:
6 mdr.
Urolige nætter - 6 mdr.
Hej Helen
Jeg er stadig i vildrede med Victorias søvn. Min sparsomme søvn griber nu ind i min uddannelse, mit forhold til børnenes far og mit overskud til Isabella. Dagene er blevet rigtig fine, men nætterne er et mareridt. Børnenes far arbejder om natten og sover om dagen, så jeg har på intet tidspunkt mulighed for at blive aflastet af far.
Jeg ved ikke hvad jeg kan ændre på eller lave om på, for at få hende til at sove lidt mere om natten. Hun har længe kunnet vende rundt og har også fået den første tand. Om dagen er hun glad og legende. Hun er ikke pyldret mere, efter at dagssøvnen er på plads. Hun sover stadig i sengen hos mig, men da vi har sengen for os selv, sover vi på hver sin madras. Jeg kan med held liste sutten ind, når hun har ammet et stykke tid om natten, men hun vågner alligevel kort efter, at hun har sluppet sutten. Jeg prøver at vende hende af med at amme om natten ved at nægte hende brystet, men lige nu opnår jeg kun, at hun holder sig vågen og vrider sig og spræller for at få fat i brystet og jeg efter et par timer alligevel må give efter for trods alt at få bare lidt søvn.
Vores rytme ser således ud:
06.00 Vågner og ammes
08.00 Ammes og sover i barnevogn ca. 1 time til 1½ time med 120 ml. MME. Hun drikker ca. 70 ml.
10.00 Grød ½ dl., vand af kop.
12.00 Ammes og lægges i barnevogn med 120 ml. MME. drikker det hele. Sover ca. 1 time til 1½ time.
14.00 Grød ½ dl., vand af kop og ammes.
16.00 Ammes og ligger og hyggeputter ½ time. Nogle gange sover hun lidt, andre gange hygger vi bare - vi ligger i sengen for at få ro fra Isabella.
18.00 Grøntsagsmos 1dl., vand af kop og ammes.
20.00 Ammes i søvn til natten. Af og til får hun også her en flaske med MME, men kan oftest ikke spise den. Hun tager kun 10-20 ml.
24.00 Vågner og ammes igen
01.00 Vågner og får sut.
02.00 Vågner og vil ammes. Hvis jeg ikke ammer hende, holder hun sig vågen til kl. 04.00, hvor hun udmattet overgiver sig. Hvis jeg ammer, bliver hun ved med at ville ammes med ca. en times intervaller indtil kl. 04.00
Jeg vil gerne påbegynde kød og andre ting i hendes kost, men orker ikke, hvis det giver uro. Hun er glad for både grød og kartoffel/grøntsagsmos. Jeg skammer mig næsten lidt ved at have så store problemer med at få det til at fungere, når det nu ikke er første gang, at jeg er mor.
Kærlig hilsen
Isabellas og Victorias mor