Brev:
Putte og sove problemer
2. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Putte og sove problemer
Hej Helen
Jeg har den dejligste datter på 6½mdr. Hun er nem og skøn. MEN men vi har store sove/putte problemer med hende.
Vi har en fast aften rutine der hedder: Spise, sidde og hygge et øjeblik, i bad (dog ikke hver dag), op på værelset og få en godnat flaske, og i seng.
Nogen dage falder hun i søvn med flasken i munden. Så sover hun måske tre kvarter og vågner igen, og er umulig at få til at sove igen. Nogen gange vågner hun ved tre tiden og er vågen 1½-2½ timer. Nogen gange sover hun hele natten
Hvis hun ikke fader i søvn med flasken i munden er hun meget svær at få til at sove. Vi har prøvet alle de løsningen vi kunne komme i tanke om. Gået ind til hende hver 2. min., nusset hende, travet op og ned at gulvet med hende, ladet hende ligge og kun gået der ind, når hun var virkelig gal, osv osv osv. Men uden effekt.
Der er heller ikke nogen rytme i hendes måde at være på når hun vågner om natten. Nogen gange kan hun ligge og møffe i flere timer, andre gange er hun lige i hopla og vil snakke, nogen gange er hun sur.
Jeg undgår så vidt muligt at give hende flaske om natten. Det er kun hvis jeg kan fornemme at hun er meget sulten at hun får en flaske.
Det er kun de sidste to mdr der har været problemer med hende. Indtil hun var 4½-5mdr blev hun lagt i sengen, og efter få min sov hun. Hun har også sovet igemmen siden midt i december, det er først den sidste tid det er blevet et poblem.
Om dagen er det lige så stort et problem at få hende til at sove. Der er heller ikke rigtigt nogen rytme i det. Hun står op ved 7 tiden, ved 9tiden viser hun trætheds tegn. Hun bliver puttet i barne vognen. Hun falder aldrig i søvn af sig selv i barnevognen (det kunne hun også en gang). Det er meget forskelligt hvor meget hun sover. Nogen dage 20min, ender dage 2-3 timer. Om eftermiddagen sover hun i barnevognen igen, sammen problematik.
Om aftenen bliver hun puttet mellem 18.30 og 19.30. Vi har prøvet at rykke det til tidligere. Men unden effekt.
Nogen dage er hun pylleret hele dage, fordi hun ikke får sovet...
Vi har prøvet at sætte tempoet helt ned, for at se om der kunne være noget i løbet af dagen der kunne stresse hende, men uden effekt.
Har du nogle råd til hvordan vi får en hverdag tilbage med søvn!?
Det her er jo drøn hårdt.
På for hånd tak.
Tenna