Brev:
Ked om natten
24. april 2007
Alder:
8 mdr.
Ked om natten
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min snart 8 måneder gamle søn, og hans mangel på søvn om dagen. De sidste par dage har han pludselig sovet 2 lure på 2 timer hver..og det er jo skønt. Hvad der er knap så skønt er, at han nu sover endnu dårligere om natten!
Vi lægger ham i seng omkring kl 19.30-20.00. Han sover i sin egen seng på eget værelse. Det er som regel ikke det store problem at putte ham – nogle gange skal han dog ammes i søvn.
Når han har sovet ca. 2-2 ½ time, vågner han første gang. En sjælden gang imellem, kan vi få ham til at falde i søvn igen ved at nusse ham, vende ham og putte dynen omkring ham – men som regel er han helt utrøstelig, græder og græder og nægter at tage sutten..også selv om vi tager ham op.
Jeg har prøvet at tilbyde ham vand, men det er heller ikke nok..det eneste, der får ham til at falde til ro er, at jeg ammer ham. Dette gentager sig ca. 2-3 gange efter vi er gået i seng.
Vi havde fået ham vænnet af med at spise om natten, så jeg kan ikke forstå, hvorfor han pludselig vil til det igen. Han spiser godt om dagen (øllebrød, rugbrød, frugt og kartofler og kød), og bliver ammet 4-5 gange. Jeg har altid haft rigeligt med mælk til ham og har ikke indtryk af, at jeg har fået mindre.
Jeg føler ikke, at amningen om natten handler om sult – men hvad kan det så være? Er han utryg ved at sove alene..vi vil helst ikke have ham i vores seng hele natten, men hvis det er det, han har behov for, må det jo blive sådan?
Jeg har fået tjekket hans ører hos min læge, der syntes, at alt så fint ud. For en sikkerheds skyld har jeg fået en tid hos en ørelæge i næste uge, så vi kan få målt tryk og væske. Men hvis alt ser fint ud der, hvilket jeg tror det gør, så ved jeg simpelthen ikke, hvad vi skal stille op! Er det bare en dårlig vane, han har fået tillagt sig – og hvordan får man så ændret på det, uden at han skal skrige sig selv i søvn?
Håber på et godt råd.
Venlig hilsen
Anne