Ked om natten

24. april 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Ked om natten

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min snart 8 måneder gamle søn, og hans mangel på søvn om dagen. De sidste par dage har han pludselig sovet 2 lure på 2 timer hver..og det er jo skønt. Hvad der er knap så skønt er, at han nu sover endnu dårligere om natten!

Vi lægger ham i seng omkring kl 19.30-20.00. Han sover i sin egen seng på eget værelse. Det er som regel ikke det store problem at putte ham – nogle gange skal han dog ammes i søvn.
Når han har sovet ca. 2-2 ½ time, vågner han første gang. En sjælden gang imellem, kan vi få ham til at falde i søvn igen ved at nusse ham, vende ham og putte dynen omkring ham – men som regel er han helt utrøstelig, græder og græder og nægter at tage sutten..også selv om vi tager ham op.

Jeg har prøvet at tilbyde ham vand, men det er heller ikke nok..det eneste, der får ham til at falde til ro er, at jeg ammer ham. Dette gentager sig ca. 2-3 gange efter vi er gået i seng.

Vi havde fået ham vænnet af med ...

Annonce

... at spise om natten, så jeg kan ikke forstå, hvorfor han pludselig vil til det igen. Han spiser godt om dagen (øllebrød, rugbrød, frugt og kartofler og kød), og bliver ammet 4-5 gange. Jeg har altid haft rigeligt med mælk til ham og har ikke indtryk af, at jeg har fået mindre.

Jeg føler ikke, at amningen om natten handler om sult – men hvad kan det så være? Er han utryg ved at sove alene..vi vil helst ikke have ham i vores seng hele natten, men hvis det er det, han har behov for, må det jo blive sådan?

Jeg har fået tjekket hans ører hos min læge, der syntes, at alt så fint ud. For en sikkerheds skyld har jeg fået en tid hos en ørelæge i næste uge, så vi kan få målt tryk og væske. Men hvis alt ser fint ud der, hvilket jeg tror det gør, så ved jeg simpelthen ikke, hvad vi skal stille op! Er det bare en dårlig vane, han har fået tillagt sig – og hvordan får man så ændret på det, uden at han skal skrige sig selv i søvn?

Håber på et godt råd.

Venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder