Brev:
Haves: dejlig 5 mdr's dreng, Ønskes: Nattesøvn!
30. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Haves: dejlig 5 mdr's dreng, Ønskes: Nattesøvn!
Kære Helen
Du har før hjulpet med et godt råd ang. vores søns sovetider – jeg håber, du kan hjælpe igen!
Christian er fem mdr. gammel, og vi har efterhånden fundet en fin aftenrytme, som han selv har været med til at tidsfastsætte (vi har kunnet se, han bliver tidligere og tidligere søvnig) så han nu bliver lagt i seng (på eget værelse) kl. 19-19.30. Det er dejligt, og vi nyder at have lidt aften sammen alene.
MEN, i takt med at aftnerne har fundet et fornuftigt leje, er nætterne gået helt galt. Den sidste 1-1½ måned er han begyndt at vågne oftere, nu er vi helt nede på 1½-2 timer imellem hver gang. Han vågner op, spiser, og kan så lægges til at sove igen. Men jeg er efterhånden helt færdig og synes ikke, jeg har mælk nok, til al den spisning. Og er det måske derfor, han vågner, fordi han er sulten og der bare ikke er nok mælk til ham?
Han er aldrig blevet "afhængig" af sin sut, så jeg kan ikke bare give ham den, og så gå fra ham igen. Han virker også sulten, når jeg er inde hos ham, spiser koncentreret i 5-10 min, før han slipper, og jeg kan lægge ham fra mig, men så sover han for det meste hurtigt igen.
Lige før jul, da al dette natteroderi begyndte, foreslog min SP at starte ham på lidt grød, så det måske kunne få ham til at sove længere. Han er desværre aldrig blevet rigtig glad for grøden – han spiser da, men han skal nærmest lokkes, og det er små portioner ad gangen, ikke engang, hvad der svarer til 1 dl vand m. ris- eller majsmel samt som oftest pæremos iblandet. Jeg laver det til ham omkring frokosttid og igen sidst på eftermiddagen.
Den sidste uges tid har han været syg m. hoste, feber og forkølelse, så da har hans lyst til grød forståeligt nok ikke været stor, og vi har holdt en pause. Før det, var det som om grødsituationen kørte i hårdknude, jeg ville (med stort håb om snarlig nattesøvn) koge grød til ham, han ville blive sur under måltidet og nægte at spise, og jeg kunne så ende med at smide større og større portioner ud, og vi var begge lige frustrerede, når det hele var overstået.
I går startede jeg ham op på grøden efter hans sygdom, men det gav lidt samme resultat, han er bare ikke særlig interesseret, spiste dog næste de to portioner, men det havde absolut ingen effekt på natte søvnen, vi var stadig oppe hver 1½ time.
Jeg er SÅ træt efterhånden og ved at løbe tør for gode ideer – hvad skal vi gøre? Han vil gerne sove op til 3 timer i træk i barnevognen i løbet af dagen, men hvordan får vi ham til at sove om natten? Han er ellers en meget glad dreng, nysgerrig og meget aktiv – han må da også have brug for sin nattesøvn?
På forhånd mange tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Naja