Haves: dejlig 5 mdr's dreng, Ønskes: Nattesøvn!

30. januar 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Haves: dejlig 5 mdr's dreng, Ønskes: Nattesøvn!

Kære Helen

Du har før hjulpet med et godt råd ang. vores søns sovetider – jeg håber, du kan hjælpe igen!

Christian er fem mdr. gammel, og vi har efterhånden fundet en fin aftenrytme, som han selv har været med til at tidsfastsætte (vi har kunnet se, han bliver tidligere og tidligere søvnig) så han nu bliver lagt i seng (på eget værelse) kl. 19-19.30. Det er dejligt, og vi nyder at have lidt aften sammen alene.

MEN, i takt med at aftnerne har fundet et fornuftigt leje, er nætterne gået helt galt. Den sidste 1-1½ måned er han begyndt at vågne oftere, nu er vi helt nede på 1½-2 timer imellem hver gang. Han vågner op, spiser, og kan så lægges til at sove igen. Men jeg er efterhånden helt færdig og synes ikke, jeg har mælk nok, til al den spisning. Og er det måske derfor, han vågner, fordi han er sulten og der bare ikke er nok mælk til ham?

Han er aldrig blevet "afhængig" af sin sut, så jeg kan ikke bare give ham den, og så gå fra ham igen. Han virker også sulten, når jeg er inde hos ham, spiser koncentreret i 5-10 min, før han slipper, og jeg kan lægge ham fra mig, men så sover han for det meste hurtigt igen.

Lige før jul, da al dette natteroderi begyndte, foreslog min SP at starte ham på lidt grød, så det måske kunne få ham til at sove længere. Han er desværre aldrig blevet rigtig glad for grøden – ...

Annonce

... han spiser da, men han skal nærmest lokkes, og det er små portioner ad gangen, ikke engang, hvad der svarer til 1 dl vand m. ris- eller majsmel samt som oftest pæremos iblandet. Jeg laver det til ham omkring frokosttid og igen sidst på eftermiddagen.

Den sidste uges tid har han været syg m. hoste, feber og forkølelse, så da har hans lyst til grød forståeligt nok ikke været stor, og vi har holdt en pause. Før det, var det som om grødsituationen kørte i hårdknude, jeg ville (med stort håb om snarlig nattesøvn) koge grød til ham, han ville blive sur under måltidet og nægte at spise, og jeg kunne så ende med at smide større og større portioner ud, og vi var begge lige frustrerede, når det hele var overstået.

I går startede jeg ham op på grøden efter hans sygdom, men det gav lidt samme resultat, han er bare ikke særlig interesseret, spiste dog næste de to portioner, men det havde absolut ingen effekt på natte søvnen, vi var stadig oppe hver 1½ time.

Jeg er SÅ træt efterhånden og ved at løbe tør for gode ideer – hvad skal vi gøre? Han vil gerne sove op til 3 timer i træk i barnevognen i løbet af dagen, men hvordan får vi ham til at sove om natten? Han er ellers en meget glad dreng, nysgerrig og meget aktiv – han må da også have brug for sin nattesøvn?

På forhånd mange tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Naja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder