Brev:
Nye sovevaner
29. april 2006
Alder:
5 mdr.
Nye sovevaner
Kære Helen
Nu er tiden vist inde for et par af dine gode råd igen.. :-)
Det er lykkedes os at få en nogenlunde rytme, for Elias, nu 5 mdr! Vi har dog endeligt besluttet os for helt at droppe flasken. Han spiser flot af en ske og drikker også rigtig fint af en alm kop/glas.
Det kniber stadig en anelse med lurene i løbet af dagen,- men vi får dem som regel praktiseret, ved gåtur i barnevogn eller på en lidt mere besværlig måde, nemlig ved at lægge ham når han er træt (efter mad) og så sidde og lulle ham, nusse på panden osv. Han er MEGET afhængig af min fysiske kontakt og holder fast i min hånd med begge hænder, indtil han sover.
Det besværlige består i, at han hele tiden vågner op, og skal hjælpes på samme måde konstant. Af og til kan jeg lave nogle småting,- hvis jeg er lige omkring ham til lynhurtigt at lulle igen! Andre gange vælger jeg at sætte mig og læse samtidig, for nemheds skyld. Er jeg blot et par værelser for langt væk, så han når at vågne rigtigt op,- er hele seancen afbrudt! Det er en besværlig, tidskrævende og irriterende måde det foregår på, men jeg har valgt at focusere på, at han først og fremmest får sin søvn, tilpasset vores nye rytme. Det er jo meget tydeligt at han har det godt, når han får sovet. (hvilket han førhen jo kun gjorde ved gåtur eller på min mave, i løbet af dagen..)
Vores rytme er nogenlunde således nu:
6.30/7 ammes inden vi står op
8.30 powernap 20-30 min. (den eneste lur han selv "søger"..har han til gengæld altid gjort!)
9.30 grød (50- 75 ml.) evt med lidt frugtmos, 2 glas vand (snapsglas)
10.30/11 formiddagslur ialt ca 1 time, EVT en ammetår inden (hvis han ikke spiste så meget grød...)
12.30 frokost. Evt lidt grøntsagsmos plus amning - nogengange kun amning (han virker nogengange ikke interesseret i skemad på dette tidspunkt.. til trods for, at han er VILD med det morgen og aften!)
13.00/13.30 middagsluren. stort projekt igen. 2/2,5 timer! (lykkes ikke altid...)
15/15.30 amning
17.30/18 aftensmad, grød (ca 75 ml)
19/19.30 bad
20 amning ,- og indtil for 6 uger siden putning i vuggen,- efter at være ammet i søvn.
Putning/sovning er vores store problem!
Som jeg har skrevet en del om tidligere, så sover han i vores seng, da jeg ammer ham hver 3. time om natten.
Jeg kan godt se, at dette er med til at han har så svært ved at falde i søvn og sove særlig godt i det hele taget.
Elias og jeg har været et døgn på hospitalet til observation for hans voldsomme gylperi (han gylpede næsten ikke dét døgn! Typisk...) Her rådede sygeplejerskerne mig til, at afvænne Elias med både natteamning og soven hos mor! De vurderede at han ikke har behov for mad om natten. Samtidig foreslog de at vi tog en kold tyrker, ved at putte ham i vuggen, gå i stuen selvom han græder, vænne tilbage efter 5 min,- og fortsætte indtil han har skreget sig i søvn!
De mente dette ville kunne klares på 4-5 dage.
Vi bliver nødt til at gøre noget, da jeg sover ekstremt dårligt om natten. Elias sover virkelig uroligt, og jeg har tjekket klokken gennem hele nætter og registreret at jeg er vågen ca. hver 30. minut. Han blir faktisk kun ammet hver 3. time,- men de andre gange har han brug for sutten, at blive beroliget ell lign.. Ellers fortsætter sprælleriet i det uendelige. Har nemlig også forsøgt blot at lade ham være. Jeg troede hans sprælleri skyldtes sult (som så optrappedes indtil han blev ammet, for derefter er han mest rolig) men sygeplejerskerne mente ikke det er sult,- men blot en uvane!
Elias sover i en leander-vugge, som er en rigtig lækker vugge, der hænger i et slags "telt". Ulempen ved denne vugge er, at man ikke kan trække vuggen helt hen til vores seng.
Nu vil vi købe Elias´s næste (tremme-) seng,- og derefter starte på en frisk med sovevanerne.
Efter vi har aftalt dette, har jeg bare haft det rigtig rigtig dårligt. Jeg VED at jeg ikke på nogen måde vil kunne gennemføre at vænne ham fra at sove hos mig,- ved hjælp af den metode vi fik anbefalet. Vi har tidligere prøvet én eneste gang, og jeg brød fuldstændig sammen.
Jeg ved godt du anbefaler nogle bøger, men jeg får bare ikke læst dem. Har du ikke en anden og mere blid model, end den vi er blevet forelagt, som du kan anbefale? Den må gerne være langsommelig, hvis bare den virker.
Vi er inviteret til en stor fest om præcis 2 mdr, som er mit mål for en form for tilvænning af nye sovevaner. Efter at han ikke længere lader sig putte efter amning kl 20, er jeg bundet 100 % på hænder og fødder. Enten hænger han på mig (eller sin far) indtil han falder i søvn (ved 22 tiden typisk) ellers er jeg i forvejen så træt af permanent dårlig søvn, så jeg går i seng kort efter kl 20, og så falder han og jeg i søvn sammen.
udover at jeg er meget træt, er jeg også ved at blive lidt deprimeret over ikke at have et eneste tidspunkt, hvor jeg har "fri" fra mit elskede barn..
Da jeg ventede Elias, læste jeg en masse om babyer. Underligt nok er jeg - alligevel - faldet direkte i fælden, der handler om, at ens barn skal indrette sig efter den måde vi lever på,- og IKKE styre vores liv.. :-) Håber der er en løsning forude, som ikke er alt for barsk.
Glæder mig til at høre fra dig.
Venlige hilsner
Anja