Fra 3 til 2 lure - 6 måneder

14. februar 2024

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Fra 3 til 2 lure - 6 måneder

Hej igen,

Tak for gode tip til mindre forstoppelse!

Hermed tilbage igen, nu med spørgsmål angående den forkætrede tredje lur. Vores datter har nu så lange vågenperioder, at den tredje lur begynder at blive rigtigt udfordrende.

Hun vågner typisk mellem 6.30 - 7.30, og sover generelt mellem 9-10 timer om natten. Hun er herefter oftest vågen 3 timer (nogle gange op til 4 timer) om morgenen inden første lur, som ofte er mellem 30 - 60 min lang. Vi oplever pt., at morgenluren er blevet længere, så det oftere hedder 60 min end 30.

Hun lægges i barnevognen ca. 2,5 - 3 timer efter morgenluren, alt efter hvor træt hun er blevet. Det er ofte på et tidspunkt fra kl. 13 - 14.30, og der ligger hun meget ofte og sover i 3 timer (i bevægelse). Det betyder, at hun tit og ofte vågner fra dagens 2. lur mellem kl. 16 og 17.30!

Vi giver hende tit en powernap i viklen så sent som ved ...

Annonce

... 19.30 tiden, hvor hun vågner kl. 20.15 som det seneste. Og så i seng kl. 21.30 - 22.00. Aftenluren forsøger jeg ofte at putte hende til ved ca. 18.30, men det tager ofte 30 min for hende at falde i søvn i viklen, for sølle 25 - 45 min søvn. Dog går det normalt fint at putte hende til natten, for hun er altid temmelig træt efter den sidste lur.

Vi har derfor på fornemmelsen, at den 3. lur lakker mod enden. Vågner hun 17.30 kan vi allerede nu godt finde på at skippe den 3. lur, og så lægges hun kl. 21, hvor hun dog nærmest besvimer af træthed.

Hvordan sikrer vi en god overgang fra 3 til 2 lure? Og skal vi i så fald begynde at putte lidt tidligere, på en måde hvor det ikke opfattes som en powernap? Hvordan håndterer vi det på en god måde, så hun ikke bliver “søvnforvirret”? Det skal siges, at hun trives bedst når hun sover tæt på 13 timer dagligt.

Hilsner fra
Krudtugle-mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor