Brev:
Fra 3 til 2 lure - 6 måneder
14. februar 2024
Alder:
6 mdr.
Fra 3 til 2 lure - 6 måneder
Hej igen,
Tak for gode tip til mindre forstoppelse!
Hermed tilbage igen, nu med spørgsmål angående den forkætrede tredje lur. Vores datter har nu så lange vågenperioder, at den tredje lur begynder at blive rigtigt udfordrende.
Hun vågner typisk mellem 6.30 - 7.30, og sover generelt mellem 9-10 timer om natten. Hun er herefter oftest vågen 3 timer (nogle gange op til 4 timer) om morgenen inden første lur, som ofte er mellem 30 - 60 min lang. Vi oplever pt., at morgenluren er blevet længere, så det oftere hedder 60 min end 30.
Hun lægges i barnevognen ca. 2,5 - 3 timer efter morgenluren, alt efter hvor træt hun er blevet. Det er ofte på et tidspunkt fra kl. 13 - 14.30, og der ligger hun meget ofte og sover i 3 timer (i bevægelse). Det betyder, at hun tit og ofte vågner fra dagens 2. lur mellem kl. 16 og 17.30!
Vi giver hende tit en powernap i viklen så sent som ved 19.30 tiden, hvor hun vågner kl. 20.15 som det seneste. Og så i seng kl. 21.30 - 22.00. Aftenluren forsøger jeg ofte at putte hende til ved ca. 18.30, men det tager ofte 30 min for hende at falde i søvn i viklen, for sølle 25 - 45 min søvn. Dog går det normalt fint at putte hende til natten, for hun er altid temmelig træt efter den sidste lur.
Vi har derfor på fornemmelsen, at den 3. lur lakker mod enden. Vågner hun 17.30 kan vi allerede nu godt finde på at skippe den 3. lur, og så lægges hun kl. 21, hvor hun dog nærmest besvimer af træthed.
Hvordan sikrer vi en god overgang fra 3 til 2 lure? Og skal vi i så fald begynde at putte lidt tidligere, på en måde hvor det ikke opfattes som en powernap? Hvordan håndterer vi det på en god måde, så hun ikke bliver “søvnforvirret”? Det skal siges, at hun trives bedst når hun sover tæt på 13 timer dagligt.
Hilsner fra
Krudtugle-mor